TANJA DABO
„ZAJEDNIČKI
NAZIVNIK“
LETRICIJA
LINARDIĆ

Bogu i Gradu i Republiki falain na
HDLUu. Jerbo da ga nije ko bi bija, i mukte uz oto još, na raznorazne izložbe
pa kad to i nisu. Ovo meni nije izložba. Ovo je karanje, ovo je prosvjed, ovo
je vika, cika, galama i buka, ovo je bunt, "lupanje šakon o sto", namrčene obrve ... ovo je izložba nerazumijevanja i razumijevanja ljudske gluposti, politike šta to nikad nije bila, demokracije u svoj njenoj
nakaradnosti, ovo je izložba!

TANJA
DABO
Rođena je 1970. u Rijeci,
diplomirala studij Likovne kulture na Pedagoškom fakultetu u Rijeci. Apsolvent
je na postdiplomskom studiju grafike na Akademiji likovnih umjetnosti u
Ljubljani. Radi kao mlađi asistent na odsjeku za likovne umjetnosti na
Filozofskom fakultetu u Rijeci.
Dobitnica je internacionalnih nagrada za grafiku (Tokyo, 1998.; Seoul, 1998.), te nekoliko nacionalnih, Nagrada 2. hrvatskog trijenala grafike 2000.; 26. Salona mladih 2001.; i 36. Zagrebačkog salona 2002. Prošle je godine izvela cjelogodišnji projekt "Laštenje Galerije Miroslav Kraljević 2001" u kojem je neposredno prije otvorenja svih izložbi iz programa galerije ulaštila pod.
Dobitnica je internacionalnih nagrada za grafiku (Tokyo, 1998.; Seoul, 1998.), te nekoliko nacionalnih, Nagrada 2. hrvatskog trijenala grafike 2000.; 26. Salona mladih 2001.; i 36. Zagrebačkog salona 2002. Prošle je godine izvela cjelogodišnji projekt "Laštenje Galerije Miroslav Kraljević 2001" u kojem je neposredno prije otvorenja svih izložbi iz programa galerije ulaštila pod.
Tu akciju umjetnica izvodi bez prisutnosti publike i tretira je kao intiman čin, želju za približavanjem i komunikacijom intervenirajući u distancu koja postoji između institucija i umjetnika.
SAMOSTALNE IZLOŽBE
2007. - Priroda i društvo. Mali salon, Rijeka.
2006. - Ti si prekrasna osoba.
Galerija (Dante) Marino Cettina, Umag.
2006. - Outside Sources (video radovi). Galerie MAERZ, Linz.
2003. - Točka susreta: ti i ja. Galerija Miroslav Kraljević, Zagreb.
2003. - Točka susreta: ti i ja. Galerija Križić Roban, Zagreb.
2001. - Laštenje Galerije Miroslav Kraljević 2001.,
Zagreb. /cjelogodišnji
projekt
1999. - Projekt jednodnevnih izložbi, Rijeka.
1998. - Ambijent sa borovim iglicama.
Mali salon, Rijeka. /jednodnevna izložba
1998. - Instalacija s modrom galicom. Klub "Otok", Dubrovnik.
1998. - Ambijent sa morskom vodom.
Mali salon, Rijeka. jednodnevna izložba
Tanja Dabo
„Nelagoda, tjeskoba“, 2016.
umjetnička knjiga
Serigrafija, 1/5
Već me dugo nema.
Nisam prisutna, i ne postojim.
Mislim da su već svi, ili skoro si,
zaboravili da sam umjetnica. I sama sam to zaboravila.
Jedino me još osjećaj nelagode i
tjeskobe podsjeća na to.

Nakon dugogodišnjeg perioda
intezivne produkcije radova i izlaganja, u mom je životu gotovo potpuno
prekinuta veza s umjetnošću. Godine iščekivanja trudnoće, zatim najsretniji
događaj u životu, i potom majčinstvo, učinili su da sam se osjećala potpuno
ispražnjena od umjetnosti. Niti sam ja imala potrebu za njom, niti se ona više
sjećala mene. Ispočekta sam ja izbjegavala umjetnost, a kasnije je umjetnost
izbjegla mene.
Pitala sam
se, hoće li mi se ikad vratiti?
Osjećala sam
se nelagodno s tom spoznajom, ali sam ju tajila.
Potom sam
osjetila da mi se vraća. I da se ja vraćam njoj.
U kratkom
periodu osmislila sam nekoliko zamisli za nove radove. Koji fantastičan,
zaboravljen osjećaj!
Ja to ipak
mogu!
Ja sam
umjetnica!

Rad „Nelagoda, tjeskoba“ je
zamišljen kao prvi rad kojim se vraćam umjetnosti. Upravo zbog simboličnog
mjesta ovog rada u mom životu i mojoj umjetnosti, osjećala sam nužnost da prvo
objasnim kako se osjećam, pa tek onda nastavim tamo gdje sam stala.
Odabir pisanog teksta za ovaj rad
proizlazi iz toga što je tekst, pisani i izgovoreni, sastavni dio gotovo svih
mojih radova, instalacija, video radova, grafika. Premda primarno pripada
drugom mediju, tekst u radovima koristim kao alat za izazivanje imaginacije kod
gledatelja, umjesto pružanja vlastitih gotovih imaginativnih predložaka. Proces
pisanja u ovom je radu osim što je umjetnički čin, predstavlja i osobni
oslobađajući čin završetka perioda jedne vrste odnosa spram umjetnosti.
Prijepis iz Kataloga:
„POKORA“, grafička instalacija, 2011.
„POKORA“, grafička instalacija, 2011.
36 litografija (56x76, papir
Fabriano Artistico)
Osjećaj
krivnje prati me već duže vrijeme.
Pitanja koja me muče godinama,
osjećaj krivnje, ponekad revolitranost i potreba za dokazivanjem, smislenost i
opravdanost motivacije da nešto radim zbog očekivanja nekog drugog, pokušaj
pravdanja pred samom sobom – to ovaj rad pokušava zabilježiti ili objasniti.
Fantom iz prošlosti, duh koji je pušten iz boce, mračna strana moje umjetničke
osobe, sve je to grafika meni. Grafika koju sam često zapostavljala ili
napuštala, a nisam smjela. Za pokoru, sabrat ću svoje misli i ispustiti koju
kap znoja nad ovim grafičkim lisotvima, u grafičkim tehnikama koje, navodno,
niti ne znam raditi.
Instalacija „Pokora“ osoban je i intiman čin simboličkog plaćanja duga samoj sebi i društvu.
Dug proizlazi iz grijeha napuštanja moje osnovne umjetničke struke, grafike, područja u kojem sam školovana, za što sam dobila potporu obitelji i društva, područja u kojem profesionalno napredujem, područja u kojem poučavama mlade ljude koji su mi povjereni, i konačno, područja u kojem mi se, zbog dugogodišnjeg zanemarivanja osporava kompetencija i znanje koje nedvojbeno imam.
Zbog svega navedenog već godinama nalazim se u procijepu.
Pitanja na koja ću nastojati dati odgovor ovim radom jesu: trebam li cijeli život biti dosljednja i vjerna nečemu što je bila moja prva ljubav, daje li mi formalno obrazovanje kompetencije za bavljenje ovim ili onim i nije li umjetnost na posljetku – samo umjetnost.

Dug proizlazi iz grijeha napuštanja moje osnovne umjetničke struke, grafike, područja u kojem sam školovana, za što sam dobila potporu obitelji i društva, područja u kojem profesionalno napredujem, područja u kojem poučavama mlade ljude koji su mi povjereni, i konačno, područja u kojem mi se, zbog dugogodišnjeg zanemarivanja osporava kompetencija i znanje koje nedvojbeno imam.

Zbog svega navedenog već godinama nalazim se u procijepu.
Ne radim ono što znam i što sam neizmjerno voljela, od čega egzistiram, a bavim se onim o čemu su mi kompetencije neosporno dvojbene jer se temelje na intuiciji, a ne na znanju stečenom u kakvom formalnom okruženju i ovjerenom institucionalnim okvirom. Poput takve sekte, grafička je zajednica prilično rigorozna, vrijednosni sud prvenstveno temelji na tehničkom i tehnološkom znanju, metier pretpostavlja ideji i sadržaju te stalno propituje je li nešto dovoljno grafika ili nije. S tim na umu upustila sam se u oboje, i u vještinu i u sadržaj, ispisujući svoje misli i dvojbe unutar granica skupog grafičkog papira.
Ovaj je rad sam sebi svrha, stoma smislen i besmislen istovremeno.

LETRICIJA LINARDIĆ
Prijepis iz Kataloga:
Rođena u Rijeci 1971.
Diplomirala na Pedagoškom
fakultetu u Rijeci na Odsjeku za likovnu umjetnost, izborni kolegij Grafika. Stekla magisterij umjetnosti iz
područja grafike na Akademiji likovnih umjetnosti u Ljubljani, Slovenija. Stručno se usavršavala u
vizualnim medijima na Mobile Academy u Berlinu – film, Škola medijske kulture –
specijalizirana škola za kameru i snimanje, HFS-a.
Izlaže na 8 samostalnih i preko
130 skupnih izložbi i projekata u zemlji i inozemstvu, natječajnog i pozitivnog
karaktera. Autorica je brojnih grafičkih radova i umjetničkih projekata.
Objavila je više tekstova u različitim publikacijama (Grafika, Metodički
obzori) i sudjelovala na stručnim i znanstvenim skupovima. Realizirala je velik
broj samostalnih i skupnih izložbi. Dobitnica je niza nagrada i priznanja u
Hrvatskoj i svijetu. Radi kao izv. Prof. Umjetnosti na
Akademiji primjenjenih umjetnosti u Rijeci.
Prijepis iz Kataloga:
Indulgencije – (L. Linardić)
instalacija (sitotisak na papiru Cordenons, lakirano drvo visoki sjaj,
mikrofibra, ukrasna traka) dimenzija jednog od ukupno 12 radova – v 180 x š 75
x d 25 cm
Duži vremenski period u naše živote su nasilno ušli novi sadržaji koji
nimalo nisu ono što bi htjeli vidjeti i čuti. Novi način vulgarnog izražavanja,
rušilačkih energija koje su utjecale na promjenu vizualnog i moralnog
identiteta pojedinca. U svakodnevan govor i informacije iz medija su ušle vrlo
negativne riječi i aktivnosti pojedinaca poput: oduzimanje prava, mito,
korupcija, netolerancija, zlostavljanje, pljačka, izrabljivanje, rasprodaja
tuđe imovine, nezaposlenost, premlaćivanje, silovanje, zatvaranje, ubijanje,
manipulacija, uništavanje, zagađivanje, uskogrudnost, laži, obmane ...
Kolektivno dugogodišnje pristajanje na nemoralna društvena ponašanja urušilo je
sve društvene vrijednosti i nemoral je postao dio našeg hrvatskog identiteta.
Promatrajući svoju svakodnevnicu stvorila sam rad pod nazivom „Indulgencije“.
U tom se radu koristim već ranije navedenim riječima koje portretiraju društvo
u kojem živim.
Rad je nastao kao omage Johann Tetzelu (16. st.) koji je sastavio
cjenik otkupa grijeha pod sloganom „Čim u škrabicu novčić uskoči, duša iz
čistilišta iskoči.“.
Upravo taj slogan nikad nije prevaziđen ma koliko smiješan i ironičan
bio jer se indulgencije iz 16. stoljeća preklapaju s današnjim vremenom u kojem
nema nikakvih moralnih vrijednosti već samo novčanih, gdje svaki kriminalac
može otkupiti vlastiti grijeh plaćajući mito.
Stoga, stvaram instalaciju od 12 radova, crnih i teških poput
nadgrobnih spomenika koje nas navode na razmišljanje o sadašnjosti koja nas je
svih zatekla. Rad se sastoji od crnog papira na kojem je otisnuta
indulgencija/otkup grijeha, ispod koje su crne lakirane škrabice sa plišanom
vrećom za prikupljanje novca.
PAROLE – (L. Linardić)
instalacija (print na platnu, crni pleksiglas, voda)
dimenzije – š 300 x v 100 x d 100 cm
Pod nazivom „Parole“ želim ukazati na one parole kojima želimo
vjerovati, koje bi htjeli vidjeti ali smo i sami svjesni da su nam u ovom
trenutku nedostižne.
Paraole jesu isprazne rečenice kojima su ljudi putem vizualnog
krajolika moje neposredne stvarnosti manipulirani i indoktrinirani. Pejzaž
mojeg grada je narušen i zagađen plakatima, javnim glasilima, različitim
oblicima reklama sa parolama koje građane tjeraju na prihvaćanje jeftinih
sadržaja i proizvoda koji im zapravo uopće ne trebaju.
Stvara se veliki jaz između suvremenog krajolika grada koji stvara
drugačiju kolektivnu svijest o drugačije i boljem životu u odnosu na hrvatsku
stvarnost i stvarne potrebe građana.
Stvarne potrebe građana su zatomljene od nasilne „buke“ parola. U radu
„Parole“ je ta nerealna zamišljena slika stvarnosti kojom su građani
bombardirani putem vizualnog suvremenog krajolika prikazana simbolički zrcalnom
simetrijom.
Na platnu je ispisana parola: „Moja domovina, lijepa, bogata,
neovisna, zemlja ponosnih ljudi“. Ona je ispisana naopako (zrcalno) jer zapravo
ne odgovara stvarnoj slici u Hrvatskoj i tek se na površini vode može pročitati
ispravno.
Element vode na čijoj površini se zrcali parola, unešen je kao nešto
nestvarno, neuhvatljivo. Voda je vizualni medij koji nas odvodi u neku drugu
stvarnost jer samo zahvaljujući svjetlu i refleksiji na njenoj površini možemo
pročitati tekst parole. Dok se pognute glave čita poruka u vodi, nameće se
pitanje da li je naš priželjkivani identitet samo zrcalna simetrija zamišljene
slike na površini vode.
„Otkup grijeha za 334. 378
nezaposlenih“, „Otkup grijeha za rasprodaju hrvatske imovine“, „Otkup grijeha
za zlostavljanje žena i djece“, „Otkup grijeha za manipulaciju građana putem
medija“, „Otkup grijeha za premlaćivanje, zatvaranje i ubijanje novinara“, „Otkup
grijeha za netoleranciju i nasilje prema različitosti“, „Otkup grijeha za
izrabljivanje, pljačku i osiromašivanje građana“, „Otkup grijeha za neisplatu
plaća zaposlenima“, „Otkup grijeha za mito i korupciju“, „Otkup grijeha za
uništavanje i zagađivanje prirodnog i kulturnog naslijeđa".