Vila Katunarić
Vila
Katunarić u Zrinsko-frankopanskoj ul. 10 iz 1913. je djelo poznatog splitskog arhitekta tog vremena Petra Senjanovića.
Petar Senjanović ujedno je i
najspominjaniji arhitekt u kontekstu splitske secesijske arhitekture i autor
najvećega broja secesijskih vila u Splitu i okolici. U Senjanovićevoj motivici,
repertoaru dekorativnih i konstruktivnih elemenata, prepoznatljiv je utjecaj
tradicionalne dalmatinske arhitekture. Najkarakterističniji su neprofilirani
kameni vijenci pod krovištem ili terasom poduprti kamenim konzolama. Također,
njegovu arhitekturu karakterizira „oživljavanje volumena terasama, verandama,
balkonima i trijemovima te razigranost krovnih ploha.
Petar Senjanović projektirao je i vilu Galetović u
Slavićevoj ulici 42.
Arhitektonski izraz pokazuje pomak prema funkcionalnosti i geometrijskoj varijanti secesije, što je ostvareno odbacivanjem suvišne dekoracije pročelja.
Vila je arhitektonski izuzetno vrijedna i spada među najljepše secesijske vile u Splitu. Uvrštena je na Listu preventivno zaštićenih dobara Registra kulturnih dobara Republike Hrvatske.
Arhitektonski izraz pokazuje pomak prema funkcionalnosti i geometrijskoj varijanti secesije, što je ostvareno odbacivanjem suvišne dekoracije pročelja.
Vila je arhitektonski izuzetno vrijedna i spada među najljepše secesijske vile u Splitu. Uvrštena je na Listu preventivno zaštićenih dobara Registra kulturnih dobara Republike Hrvatske.
Valja spomenuti još nekoliko Senjanovićevih vila
– vilu Smodlaka u
Kliškoj ul. 13 iz 1906. godine,
koja je jedan od rijetkih primjera primjene glazirane opeke u secesijskoj
arhitekturi Splita.
U razdoblju secesije izgrađena je i zgrada Arheološkog muzeja u Splitu prema projektima bečkih graditelja
Ohmanna i Kirsteina iz 1912. U
planu mi je ubrzo, ukoliko dobijem dozvolu, blogirati je i iznutra i izvana. Zgrada
je dovršena 1914. godine ali je
za javnost otvorena tek 1922. godine.
Izgradnju je inicirao don Frane Bulić. Na zgradi su uočljive sličnosti s
projektom Museum Carnuntiuma u Deutsch Altenburgu nedaleko od Beča, koji je
također radio navedeni autorski par. U doba kada je izgrađen prigovaralo se
nedovoljnoj stilskoj prilagođenosti ambijentu.

Ante Katunarić (1877 – 1935), slikar, grafičar i
književnik. Slikarstvo je studirao u Rimu gdje se družio sa svojim splićanima –
Emanuelom Vidovićem i Virgilom Meneghellom Dinčićem. Neko vrijeme Katunarić je
radio kao asistent pa učitelj vještina i profesor crtanja na Velikoj realci i
Klasičnoj gimnaziji u Splitu. U njegovoj biografiji stoji da je bio
suorganizator i sudionik spomenute prve izložbe dalmatinskih slikara i
inicijator osnivanja drštva Medulić.
Katunarić je bio svestrana ličnost: bavio se
sportom (mačevanje, biciklizam, nogomet) i fotografijom, svirao nekoliko
glazbala, nastupao u klubovima i splitskom kazalištu a u godinama Prvog
svjetskog rata izdao je knjižicu YSplitski ratni (gladni) soneti“ te nešto
kasnije zbirke pripovjedaka „Sa Jadrana“ (1930.) i „Bog je providio“ (1933.).
Pisao je i dramska djela, a u novinama se javljao pod pseudonimom Duje Balavac.
![]() |
Ante Katunarić u svom ateljeu ( u vili o kojoj je riječ) |
![]() |
Ante Katunarić , tuš/olovka - "Split" |
![]() |
Ante Katunarić |
U likovnosti se iskazao od ilustracije do
grafičke opreme splitskih časopisa i knjiga. Pretpostavlja se da je ilustrirao
knjigu splitskog pjesnika i budućeg gradonačelnika Vicka Mihaljevića, zajedno
sa samim Mihaljevićem i Meneghelom Dinčićem.
Katunarićev opus grafika čini stotinjak djela
različith tehnika. Njegov je doprinos hrvatskom slikarstvu slabo vrjednovan. Bio je drugi i četvrti predsjednik HNK Hajduk od
1912. do 1913.
Gospodin Stanko Piplović u katalogu Secesija u Hrvatskoj piše: „Graditeljstvo secesije u Dalmaciji najviše je zastupljeno u Splitu i u Zadru, a u ostalim krajevima nešto manje. Načelno, prema jugu slabije je izraženo. Javlja se tek s malim zakašnjenjem u odnosu na zapadnu Europu. Počinje prvih godina XX stoljeća i traje do Prvog svjetskog rata. Tragovi joj se negdje osjećaju i nakon toga. Takav je primjer Vila Auclanu u Vrgorcu podignuta 1928. godine na zapadnom kraju mjesta blizu crkve ........ Historicizam cijelo vrijeme igra veliku ulogu. Štoviše, brojna zdanja su i dalje građena u duhu preživjele neorenesanse. Treba se samo prisjetiti opusa arhitekta Ćirila Metoda Ivekovića koji je kao referent za bogoštovne gradnje u Dalmatinskom namjesništvu projektirao velik broj sakralnih i javnih građevina u retardiranim oblicima. Tako njegova Biskupova palača u Splitu, podignuta 1903. godine ima čisto neorenesansno rješenje, a zgrade osnovne škole iz 1909. i kotarskog suda u Trogiru iz 1910. još su uvijek neogotičke.
Secesija je najviše zastupljena u stambenoj arhitekturi velikih
zgrada i vila. Nešto se rjeđe javlja u javnoj, kao što su škole. Kod građenja
crkava nije se primjenjivala. U organizaciji prostora nije bilo velikih
promjena. Novi stil u Dalmaciji nadosljednije se izrazio kroz obrtničke radove
na građevinama, posebno drvodjelske i kovačke. U tom smislu veliku su ulogu
imale obrtničke škole. Postojale su u Zadru i Korčuli, ali najstarija i
najpoznatija je ona u Splitu. Osnovao ju je inžinjer Tomčić 1907. pod nazivom
Obrtnička strukovna škola s Javnom dvoranom risanja na temeljima večernje
Obrtničke škole usavršenja iz 1890. godine ......