utorak, 24. svibnja 2016.

BILA JEDNON JEDNA IZLOŽBA
od 10og do 24og 03.
u Galića adadiće, u Splitu


 ... dan počimat s isprikon i nije baš mi niki početak. Isprika. Eto. Ispriča san se. Sviman slabopokretnin, nepokretnin, samo sebi dovoljnim, o internetu ovisnim, agorafobiman, snobiman, hobyman (oniman šta imaju hoby – pa san i tako krstija), velikindrobiman (oniman šta imadu drob) (veliki), isprika sviman a ne samon njiman. Jerbo zakasnih, zaboravih ... (kolegicu mi i komkuremciju manjin dilon - blogericu koja van se obraća s adrese http://celestinavicevic.blogspot.hr/):
 CELESTINA VIČEVIĆ
SVJETLOSNI OBJEKTI I AMBIJENT
Prvi je dio naslova ovog posta odnosno prva je izložba a sram me i stid bilo baš me oduševila i di baš nju, samotaku, zaudobit. Tako obično i biva samotakim. Ajmo se zauozbiljit pa pripisat štogod iz Kataloga. Izložbe. Gospodin Zlatko Kozina svoj osvrt Izložbi naslovom neo-eon piše, od prvog slova do zadnjeg slova ovako (ovako?!? je to brte grubo zvuči kraj onega lipog mi moga vako, aj provaj! uporedit i! vako - ovako):

Nađete li se u Louvreu u dijelu u kojem se nalaze remek djela francuskog romatnizma zasigurno ćete zastati pred slikom Eugenea Delacroixa Sloboda predvodi narod. Bolje reći – muškarce. Kad muškarci zapnu u dogovorima žene ih povedu naprijed, rekli bismo.

Pedesetih godina u New Yorku grupa umjetnika poznatija kao njuorška škola iznjedrila je vodeća imena kao što su Jackson Pollock, Willem de Kooning, Franz Kline, Mark Rothko, Archille Gorky, Barnet Newman i Robert Motherwell. Ovaj potonji postao je suprug Helen Frankenthaler, umjetnice koja je postala jeda od prvih predstavnica tzv. Post-painterly abstraction. 
Njene slike u svijet visokoparne ozbilje („dramatične“) apstrakcije kakvu su zastupali Rothko i Franz Kline uvele prozračnost i lepršavost. Svojom tehnikom u kojoj je uljane boje rarzjeđivala s puno terpetina iste postadoše akvarelističke. Boje su se upijale u površinu platna i postajale njenim dijelom. Ako vrijedi ona teza američkog slikala Leona Goloba ... spoje žestine i kontrole obilježja su genijalnosti, kod H. Frankenthaler se ona sigurno može primjeniti. 

Istina, nakon prvog vala poslijeratne apstrakcije njene slike su se mogle doimati kao ljupke, umilne s dozom komercijalnog u sebi. 
Trendovske slike koje svaki bogataški stan negdje na Manhattanu mora posjedovati. No, bijaše to procjena tek na prvi pogled jer čini se da su i ovdje bili muškarci zapeli. Što drugo očekivati nego opet ženu koja će ih izvesti iz njihovog teškog, tvarnog i mračnog samosažaljenja. Samosažaljenje u povijesti umjetnosti nije novina. Ponekad, valjda da ne bude previše negativnih konotacija to nazivuhu melankoličnim, ali u principu radi se o istom.
Riječka grafičarka mlađe generacije koja svojim prozračnim velovima boja (koji istina nisu kao kod Frankenthalerice pretežito organičkog obličja, ali svakako s puno dodirnih točaka), čini se nanovo izvodi svoje iz mračnjaštva (sad već i neke žene, a ne samo muškarce). Umjetnica o kojoj je riječ je Celestina Vičević. Kako ista to čini? Krugom. Dakako, govoriti sad o simbolici kruga bila bi neverending story pogotovo stoga što u svim svjetskim religijama taj znak ima ključno mjesto, a bilo bi to čak i pogrešno u Celestininom slučaju. Preklapanja, koncentričnosti kružnih oblika odraz su vjerovanja u stupnjevitost bitka – postojanja. 
Štoviše, pridoda li se tu i definicija koja kaže da se krug može promatrati i kao dobrota koja se širi uz neizbježna značenjska svojstva samih boja očigledno da ispred sebe imamo umjetnicu koja neće stajati kao ukopana i u nevjerici ispred depresivnih bjelosvjetskih tema nego prije da će kao predvodnica na entu iliti postpost woman zastati ispred rajskog vrta, obasjana sa sjajnim svjetlom i smješkom.

Fotografije koje slijede nisu dijelom splitske izložbe, već samo ilustracija djelića Umjetničina rada.
Gospodin Zlatko Kozina nastavlja u svome stilu. Nu! Pa ajmo Ga Njega ća pročitat do kraja:
... No, pokušajmo u ovom slučaju riskirati te se odmaknuti od svakog referiranja i na povijest umjetnosti ili povijest općenito pa će nam postat jasno da ona čak nisu niti bila nužna.


Kako to? Razlog je jednostavan. Njena djela su neo-eonska. Takva su jer u sebi istovremeno sadržavaju elemente i posljednjeg (sada dok ovo čitate) i prvog (vrijeme prije svijeta!) vremenskog razdoblja (nije li svjetlost koja umjetnicu toliko zaokuplja starija od našeg planeta?). 

Tako dugo vremensko razdoblje se inače naziva – eon i budući da je ucjelovljeno na sasvim novi način, poput kakve pjesme, gigantskog stiha, a po svojoj ne-linearnosti slika istodobnosti, ono ima i atribute novog te je prema tome i neo. 

Slučajnošću znanih i neznanih geometrija umjetnica prilikom postavke izložbe itekako vodi računa o osvjetljenju; standardnom galerijskom, prirodnom ali i tzv. Crnom svjetlu (black light). 

Tako će ta svjetla osvjetliti neo-eonska  djela podstičući eksponencijalnost umjetničinih namjera i njenog iskustva grafičkog koje se svojom elementarnošću, fragilnom tjelesnošću, te samim postavom pretvaraju i site-specific grafike. 

Te su grafike poput skulptura u ranim civilizacijskim stupnjevima – prilike za razmišljanje. A mogli bismo parafrazirati Julija Knifera pa (umjesto Celestine) reći: „Vjerojatno sam svoje posljednje krugove već osvijetlila, a prve možda nisam?“ E sad je doša red name. Saću je ja upitat za zdravje (mailon, nega dakakoću): dobar Vam dan gospođo Vičević. Kako ste mi? Zdravje služi? Šta Van paše: dani kraći ol dani duži? Kojih boja mirisi su u otoj ruži šta i Vaša ruka drži, skrivena u ladu jer na praočinjaku sunce udara i prži?
U ovomen danu
šta Van je u planu?
Koliko ćete potrošit litara koluri?
U koliko vrimena? Uri?

U svin ovin Vašin bojama čujen ja niki ka zvuk.
Ka žamor. Ka lagodan šapat. Uspavanku?
Odgovor mi meni biće i muk.
Pa sad iden napravit pauzu i Stanku.


... još san na stanki ... pauzi
jerbo mi od ushita oko zasuzi ...
nedan da oto iko znade 
bar da mi kogod oće dat mrvu limunade ...


... svidila mi se stanka ...
iden sad Gradu! iden vanka.
Vita jela zelen bor
čekan brzi odgovor!