BILA JEDNON JEDNA IZLOŽBA
od 10og do 24og 03.
u Galića adadiće, u Splitu
od 10og do 24og 03.
u Galića adadiće, u Splitu
... dan
počimat s isprikon i nije baš mi niki početak. Isprika. Eto. Ispriča san se.
Sviman slabopokretnin, nepokretnin, samo sebi dovoljnim, o internetu ovisnim,
agorafobiman, snobiman, hobyman (oniman šta imaju hoby – pa san i tako
krstija), velikindrobiman (oniman šta imadu drob) (veliki), isprika sviman a ne
samon njiman. Jerbo zakasnih, zaboravih ... (kolegicu mi i komkuremciju manjin dilon - blogericu koja van se obraća s adrese http://celestinavicevic.blogspot.hr/):
CELESTINA VIČEVIĆ
SVJETLOSNI OBJEKTI I AMBIJENT
Prvi je dio
naslova ovog posta odnosno prva je izložba a sram me i stid bilo baš me
oduševila i di baš nju, samotaku, zaudobit. Tako obično i biva samotakim. Ajmo
se zauozbiljit pa pripisat štogod iz Kataloga. Izložbe. Gospodin Zlatko
Kozina svoj osvrt Izložbi naslovom neo-eon piše, od prvog slova do zadnjeg
slova ovako (ovako?!? je to brte grubo zvuči kraj onega lipog mi moga vako, aj provaj! uporedit i! vako - ovako):
Nađete li se u
Louvreu u dijelu u kojem se nalaze remek djela francuskog romatnizma zasigurno
ćete zastati pred slikom Eugenea Delacroixa Sloboda predvodi narod. Bolje reći
– muškarce. Kad muškarci zapnu u dogovorima žene ih povedu naprijed, rekli
bismo.
Pedesetih godina u New Yorku grupa umjetnika
poznatija kao njuorška škola iznjedrila je vodeća imena kao što su Jackson Pollock,
Willem de Kooning, Franz Kline, Mark Rothko, Archille Gorky, Barnet Newman i
Robert Motherwell. Ovaj potonji postao je suprug Helen Frankenthaler, umjetnice
koja je postala jeda od prvih predstavnica tzv. Post-painterly abstraction.
Njene slike u
svijet visokoparne ozbilje („dramatične“) apstrakcije kakvu su zastupali Rothko
i Franz Kline uvele prozračnost i lepršavost. Svojom tehnikom u kojoj je uljane
boje rarzjeđivala s puno terpetina iste postadoše akvarelističke. Boje su se
upijale u površinu platna i postajale njenim dijelom. Ako vrijedi ona teza
američkog slikala Leona Goloba ... spoje žestine i kontrole obilježja su
genijalnosti, kod H. Frankenthaler se ona sigurno može primjeniti.
Istina, nakon
prvog vala poslijeratne apstrakcije njene slike su se mogle doimati kao ljupke,
umilne s dozom komercijalnog u sebi.
Trendovske slike koje svaki bogataški stan
negdje na Manhattanu mora posjedovati. No, bijaše to procjena tek na prvi
pogled jer čini se da su i ovdje bili muškarci zapeli. Što drugo očekivati nego
opet ženu koja će ih izvesti iz njihovog teškog, tvarnog i mračnog
samosažaljenja. Samosažaljenje u povijesti umjetnosti nije novina. Ponekad,
valjda da ne bude previše negativnih konotacija to nazivuhu melankoličnim, ali
u principu radi se o istom.
Riječka
grafičarka mlađe generacije koja svojim prozračnim velovima boja (koji istina
nisu kao kod Frankenthalerice pretežito organičkog obličja, ali svakako s puno
dodirnih točaka), čini se nanovo izvodi svoje iz mračnjaštva (sad već i neke
žene, a ne samo muškarce). Umjetnica o kojoj je riječ je Celestina Vičević.
Kako ista to čini? Krugom. Dakako, govoriti sad o simbolici kruga bila bi
neverending story pogotovo stoga što u svim svjetskim religijama taj znak ima
ključno mjesto, a bilo bi to čak i pogrešno u Celestininom slučaju.
Preklapanja, koncentričnosti kružnih oblika odraz su vjerovanja u stupnjevitost
bitka – postojanja.
Štoviše, pridoda
li se tu i definicija koja kaže da se krug može promatrati i kao dobrota koja
se širi uz neizbježna značenjska svojstva samih boja očigledno da ispred sebe
imamo umjetnicu koja neće stajati kao ukopana i u nevjerici ispred depresivnih
bjelosvjetskih tema nego prije da će kao predvodnica na entu iliti postpost
woman zastati ispred rajskog vrta, obasjana sa sjajnim svjetlom i smješkom.
Fotografije koje
slijede nisu dijelom splitske izložbe, već samo ilustracija djelića Umjetničina
rada.
Gospodin Zlatko
Kozina nastavlja u svome stilu. Nu! Pa ajmo Ga Njega ća pročitat do kraja:
... No, pokušajmo u
ovom slučaju riskirati te se odmaknuti od svakog referiranja i na povijest
umjetnosti ili povijest općenito pa će nam postat jasno da ona čak nisu niti
bila nužna.
Kako to? Razlog
je jednostavan. Njena djela su neo-eonska. Takva su jer u sebi istovremeno
sadržavaju elemente i posljednjeg (sada dok ovo čitate) i prvog (vrijeme prije
svijeta!) vremenskog razdoblja (nije li svjetlost koja umjetnicu toliko
zaokuplja starija od našeg planeta?).
Tako dugo
vremensko razdoblje se inače naziva – eon i budući da je ucjelovljeno na sasvim
novi način, poput kakve pjesme, gigantskog stiha, a po svojoj ne-linearnosti
slika istodobnosti, ono ima i atribute novog te je prema tome i neo.
Slučajnošću
znanih i neznanih geometrija umjetnica prilikom postavke izložbe itekako vodi
računa o osvjetljenju; standardnom galerijskom, prirodnom ali i tzv. Crnom svjetlu
(black light).
Tako će ta
svjetla osvjetliti neo-eonska djela
podstičući eksponencijalnost umjetničinih namjera i njenog iskustva grafičkog
koje se svojom elementarnošću, fragilnom tjelesnošću, te samim postavom
pretvaraju i site-specific grafike.
Te su grafike
poput skulptura u ranim civilizacijskim stupnjevima – prilike za razmišljanje.
A mogli bismo parafrazirati Julija Knifera pa (umjesto Celestine) reći: „Vjerojatno
sam svoje posljednje krugove već osvijetlila, a prve možda nisam?“ E sad
je doša red name. Saću je ja upitat za zdravje (mailon, nega dakakoću): dobar
Vam dan gospođo Vičević. Kako ste mi? Zdravje služi? Šta Van paše: dani kraći ol dani duži? Kojih boja mirisi su u otoj ruži šta i Vaša ruka drži, skrivena u ladu jer na praočinjaku sunce udara i prži?
U ovomen danu
šta Van je u planu?
Koliko ćete potrošit litara koluri?
U koliko vrimena? Uri?
U svin ovin Vašin bojama čujen ja niki ka zvuk.
Ka žamor. Ka lagodan šapat. Uspavanku?
Odgovor mi meni biće i muk.
Pa sad iden napravit pauzu i Stanku.
... još san na stanki ... pauzi
jerbo mi od ushita oko zasuzi ...
nedan da oto iko znade
bar da mi kogod oće dat mrvu limunade ...
... svidila mi se stanka ...
iden sad Gradu! iden vanka.
Vita jela zelen bor
čekan brzi odgovor!