nedjelja, 1. svibnja 2016.

Šetnjon tražeć i nalazeć, a neobvezno, a nikog zeznija, od pijanstva lipoton Grada još se ne otriznija iđen dalje Gradon svojin. Ruku pod ruku. Nismo pederi pa za ruku. A i da jesmo. O funtano, o česmo, o pjesmo. Di smo ono stali ... treći dil o Rivi, pa za na kraj da rečen: kiša pada, kiša liva, Riva pliva, duša jidna neće priji, enti kišo samo liji!!!

Gradnja Prokurativa, kuće Dešković i bajamontuše
Kako poslije rušenja Komunalnog kazališta na Gospodskom trgu, osim provizornih (npr. Veseljkovićevo u Lazaretu) grad nije imao stalno kazalište, na mjestu zapuštenog Marmontovog perivoja, još 1850. namjeravalo se podići kazalište. Zbog neriješenih pitanja oko zemljišta do toga tada nije došlo. Stoga Antonio Bajamonti 1859. predlaže izgradnju novog kazališta nešto sjevernije, otkupljuje teren i na njemu započinje gradnju. Projektant je bio venecijanski arhitekt Giovanni Battista Meduna. Investitor gradnje, koja je trajala samo 150 dana, bio je Antonio Bajamonti, po kojem je kazalište i dobilo ime. Gledalište je navodno moglo primiti 1500 gledatelja i imalo je četiri reda loža. Kazalište je svečano otvoreno 26. prosinca 1859. svečanom premijerom. Njegovi najbitniji dijelovi, gledalište i pozornica izgorjeli su u požaru 1881, a sačuvano je dobrim dijelom samo južno pročelje. Planovi o izgradnji novoga na istom mjestu nisu nikada ostvareni.
Teatar Bajamonti, Split, 1860 - Petar Zink,
Kazalište je svečano otvoreno 27. prosinca 1859. izvedbom Trubadura.

Na zgradu kazališta trebale su se prisloniti dvije duge zgrade projektirane u neorenesansnom slogu. Tako bi se s tri strane oblikovao zatvoreni trg s trijemovima uokolo, otvoren samo prema moru. Namjeravalo se sagraditi trijem i pred kazališnom zgradom i tako spojiti bočne trijemove. Ispod trijemova bi se nalazilo 28 trgovina, a razmišljalo se čak i o natkrivanju cjelokupnog trga staklenim krovom i smještajem burze. U cijelom tom kompleksu predviđeno je da budu ugostiteljski sadržaji: velika kavana, restoran i hotel, dok bi na nižim katovima bili javni sadržaji, a na višim privatni stanovi.

U razdoblju od 1863-1867. bilo je izgrađeno samo zapadno krilo Prokurativa. Prvak autonomaške stranke i kasniji načelnik grada dr. Antonio Bajamonti kupio je 1855. na dražbi zemljište Šperun, i na njemu tri godine kasnije podigao četverokatnu palaču, kasnije poznatu i kao kuća Dešković. Sagrađena je u ravnini s crkvom Sv. Frane, na mjestu gdje se nekoć nalazila prirodna jama s izvorom sumporne vode.
 sačuvane fotografije fontane Bajamonti

Crkva sv. Frane, kuća Dešković i
fontana Bajamonti oko 1913.
 Kad je sorilo funtanu. Adaštaće! Neće njiman šta lipog a njiovog krasit Grad. Bidni judi. Neznadu šta činu! A učinu.
Kuća Dešković, danas
Teatar Bajamonti, Split, 1860 - Petar Zink,
Kazalište je svečano otvoreno 27. prosinca 1859. izvedbom Trubadura. Izgorjelo je u požaru 1881. 

U razdoblju od 1863-1867. bilo je izgrađeno samo zapadno krilo Prokurativa. Prvak autonomaške stranke i kasniji načelnik grada dr. Antonio Bajamonti kupio je 1855. na dražbi zemljište Šperun, i na njemu tri godine kasnije podigao četverokatnu palaču, kasnije poznatu i kao kuća Dešković. Sagrađena je u ravnini s crkvom Sv. Frane, na mjestu gdje se nekoć nalazila prirodna jama s izvorom sumporne vode.


Kako zgrada ima naglašeno značenje u urbanističkom oblikovanju obale, ona samo s obalnog pročelja ima razrađene arhitektonske detalje, dok su sporedna pročelja zgrade potpuno neobrađena. Nad uglovima njezinih krovnih vijenaca su dvije skulpture. Prizemlje s pet velikih polukružno oblikovanih ulaza, predviđeno je za javne funkcije, a katovi za stanovanje. Tu su se neko vrijeme nalazili Općinski uredi, a kasnije pošta i sud. U njezinom potkrovlju u 19. st. bili su atelijeri najstarijih splitskih fotografa, a između dva rata atelijeri nekolicine likovnih umjetnika.

U sjecištu osovina Prokurativa i Palače Bajamonti podignuta jemonumentalna fontana kao vidljiv spomen na obnovu Dioklecijanovog vodovoda 1880. Glavni pokretač te zamisli bio je tadašnji splitski načelnik Antonio Bajamonti. Na temelju njegovih ideja, milanski kipar Luigi Ceccon izradio je umanjeni gipsani model. Prema njemu su splitski inženjer Jakov Antonelli i slikar Josip Voltolini izradili model fontane u naravnoj veličini od drveta i kartona. Postavili su ga na dno Rive na predviđeno mjesto.

Poseban odbor građana organizirao je skupljanje priloga za narudžbu i postavljanje fontane. U novinama su objavljivane liste s imenima i prezimenima darovatelja i visina priloga. U tromjesečnom skupljanju priloga sudjelovalo je 1322 darovatelja (među njima razne skupine, razne crkvene i društvene zajednice). Pretpostavlja se da je bilo više od dvije tisuće darovatelja (pojedinaca i grupa), a stvaran broj darovatelja bio je oko 12.000, dakle, gotovo čitav grad Split. Priloge su dali ne samo Splićani, već i darovatelji iz drugih gradova i država.

Iskopi za njezino postolje započeli su krajem veljače 1880. Izrada je naručena u milanskoj klesarskoj radionici Dell’ Ara. U rujnu iste godine fontana je podignuta cijelom visinom. Međutim zbog brojnih parničenja Bajamontija i Općine, svečano je otvorena tek deset godina kasnije. Dana 15. prosinca 1888. u fontanu je puštena voda i ona je napokon proradila. Bez obzira na stranačke netrpeljivosti svečano otvaranje fontane obavio je Gajo Bulat, zahvalivši Bajamontiju na njegovom velikom udjelu. Tom prigodom zakopan je cinčani tuljac s umetnutim trećim primjerkom zakladnog spisa, od strane gradonačelnika i vođe narodnjaka Gaje Bulata, kojem je dr. Bajamonti predao ključeve podzemnog prostora fontane. Bajamonti je tada održao govor u kojem je objasnio simboličko značenje fontane i pojedinih njezinih figura.

Gornja školjka u koju pada voda simbolizira Solinski bazen u koji utječe rijeka Jadro, a donja školjka Jadransko more, po kojemu plivaju dupini i morski konji sa sirenama, tritoni i nereide. Maske što pušu simboliziraju četiri glavna vjetra na Jadranu. Na gornjem dijelu su četiri malena genija koji predstavljaju Civilizaciju. Snagu volje, Trgovinu i Obrt (Industriju). Tu je bio i grb splitske općine sa spomen natpisom. Na samom vrhu je lik mladića, genij koji predstavlja ljubav prema domovini. (...)
stara razglednica Splita iz 1903. godine
Razdoblje od 1882–1914. i razne rekonstrukcije ću ipak ostaviti za sutrašnji post. Nema smisla da neadekvatnom fotografijom pratim tekst. Kako današnja kiša nije dala fotografirati iskoristio sam već pripremljene fotografije kojima pivam Gradu, kojima mazim mu tu jednostavnu lipost i kripost. Neraskošan, nesecesijski, nebarokni, nepodobni, buntovni, šempjavi, svakakinekaki ... lipi moj Grad. Čitamo se sutra. A ako Bogdazdravja i izaprikosutra. A da će Split brzon vako ka doli izgledat, oće. Sigur sam. Garant!
Split šta će brzon brzinon bit vaki. Garant!