CRKVA GOSPE OD SOCA
Crkva Gospe od Soca (Seoca), dobro poznata u Velom Varošu, sagrađena je u X. stoljeću. Imala je površinu od samo 45 četvornih metara. Stanovnike okolnih ulica Splićani zovu Sočani.
Moja oduševljenost mojim Gradom i svakodnevno mu "obraćanje" fotoaparatom, naš međusoban "razgovor" i gotovo svakodnevna mi otkrića nisu ništa novo. Jedan od prvih koji su javno priznali zaljubljenost u Grad čak mu je napisavši pohvalnicu bio je Marko Marulić:
PRVA POHVALNICA SPLITU
“Dosad sam ti, predragi Dmine Papaliću, tumačio tuđe
spomenike, a sada ćemo objasniti one naših predaka: njih
sam, lutajući često s tobom po kamenim ruševinama i
razvalinama Salone, gledao kako posvuda leže te sam,
razmišljajući kadšto o tome kolika je nekoć bila slava našeg
očinskoga tla, s uzdahom ponavljao one Vergilijeve riječi:
‘Mi smo bili Trojanci, i bio je Ilij, i silna teukarska slava’
– a sad ništa.”
Tako je Marko Marulić početkom 16. st. pisao sugra-
đaninu i prijatelju Dmini Papaliću u svojem starinarskom
i epigrafičkom spisu Tumač uz natpise starih (In epigrammata
priscorum commentarius). Sačuvao nam je u
tim riječima autentičnu sličicu iz vlastitog života: s
prijateljem, također pjesnikom i ljubiteljem starina, lutao
je po solinskoj okolici, prikupljao svjedočanstva starine,
s humanističkim se zanosom divio antičkoj kulturi i
proučavao je, te ujedno, s kršćanskom osjetljivošću
naspram krhkosti svega ljudskog, meditirao nad prolaznošću
slave i veličine. Prije nego što se poduhvati
učena razlaganja o tridesetak salonitanskih natpisa, koliko
ih je uvrstio u svoju zbirku, splitski humanist neće propustiti prigodu da iznese pokoji podatak o slavnoj
prošlosti antičke metropole Dalmacije, a s time u vezi da
prikaže postanak rodnoga grada; uslijedit će humanistička
pohvalnica ljepoti Dioklecijanove palače, dragocjeno
svjedočanstvo o ljubavi spram zavičaju i zanosu što ga
budi antika, ali i najranija pohvala Splita koja nam je
poznata.
Nakon gotovo nebrojenih kasnijih namjernika, putopisaca,
proučavatelja i tumača koji su pisali o znamenitoj
antičkoj građevini i o gradu koji je iz nje izrastao, prigoda
je da nas upravo sada, kada joj obilježavamo sedamnaest
stoljeća postojanja, u njezin obilazak povede i sam
Marulić. Iako o rodnom gradu nije napisao mnogo (ili nam
barem nije mnogo sačuvano), tih nekoliko stranica pripadaju
ne samo u dragocjen dio Marulićeva opusa, nego i u
važnija povijesna svjedočanstva o Splitu uopće. Ne poistovjećujem se s Njime, ni s Grgom Novakom, ni s Duškom Kečkemetom, ni s don Franom Bulićem, a niti mjerim svoju ljubav i zaljubljenost te svakodnevnu radost dijeljenju s Gradom s istim im osjećajima. Abnes carens - Odsutan ne dobiva ništa - time se rukovodim. I evo, kako volim reći, trčem Mu. Gradu.
U vrijeme turskih ratova seljaci se iz okolice naseljavaju izvan gradskih zidina, pa se naselje nazva Seoce. Pučka je legenda tvrdila da se zvona crkvice Gospe o' Soca čuju do Rima.
Proslaviti rodni grad i njegove antičke korijene – to
je bila želja svih humanista, i oni su je ostvarivali služeći
se svim izvorima koji su im bili dostupni: mitološkim i
književnim podatcima jednako kao i povijesnim izvorima
i arheološkim nalazima. Split pak bijaše idealnim okru-
ženjem za takvo humanističko poimanje samosvijesti i
zavičajnog ponosa: Marulić se rodio usred spomenika
antičkog urbanizma i arhitekture, u njemu živio, svakodnevno
prolazio njegovim ulicama, gledao njegove
građevinske sklopove i ukrase, ulazio u antičke građevine
sačuvane od temelja do krova.
I ne samo to: grad je
utemeljio jedan rimski car, a njegovi su stanovnici, prema povijesnoj predaji koja je ostala neprekinuta u pisanim
spomenicima i svijesti stanovnika, potjecali iz obližnje
Salone, središta rimske provincije Dalmacije. O slavnom
podrijetlu Splita i Splićana rječito su govorili dobro
sačuvani ostatci antičkoga velegrada, tada još kudikamo
uočljiviji i dojmljiviji nego u naše vrijeme.
Marulićev opis Splita nalazi se, kako rekosmo, u
njegovu Tumaču uz natpise starih. Nakon što je ispisao i
objasnio odabrane spomenike iz Rima (pod naslovom
Romana), s Apeninskog poluotoka te s istočne obale
Jadrana sjevernije od Splita (Externa), pisac prelazi na
salonitanske natpise (Salonis). Ne treba se začuditi što taj
odjeljak započinje lamentacijom nad prolaznosti ljudskih
djela i slave i što se splitski pjesnik prisjeća Vergilijevih
stihova o propasti Troje: tugovanje nad antičkim ruševinama
bijaše sastavni dio humanističkog odnosa prema
antici; Vergilije bijaše vrhunski pjesnički uzor. No dodali
bismo još nešto: Marulić te stihove nije citirao samo zato
što su nenadmašna formulacija osjećaja koji ga obuzimahu
(i ujedno su prikladna učena reminiscencija), nego i stoga
što njemu Salona na neki način i jest naša Troja.
Doista,
mitsko-povijesna matrica u bitnom je (samo u umanjenu
mjerilu) ista u relaciji Troja – Rim kao i u onoj Salona –
Split: opsada grada, njegov pad, bijeg stanovništva,
dolazak u novo sjedište, osnutak grada, prijenos svetinja,
održavanje spomena na slavno podrijetlo.
Da bi iznio na svjetlo ugledno podrijetlo užega zavičaja,
Maruliću nije trebalo tražiti po dalekim prostranstvima
ni uranjati u naslage legendi: dovoljno je bilo podsjetiti
na splitsku tradiciju, zabilježenu u spisima lokalnih
povjesničara Tome Arhiđakona i Mihe Madijeva, kodificiranu u srednjovjekovnom Statutu – tradiciju što su
je Splićani njegova vremena usvajali već u đačkim klupama,
kako nam svjedoči Marulićevo pismo bračkom
svećeniku Marku Prodiću:
Nastavi dakle ustrajno dalje, mili školski druže, kako
salonitanski rod ne bi iznevjerio vrlinu svojih predaka. Ta
vi, dakako, vučete podrijetlo iz grada Salone, jer premda
se poslije žalosna njegova zatora više tamošnjih plemenitih
porodica nastanilo u ovom našem gradu, isto se tako više
njih zaustavilo na tvojem otoku. No tebi je to dobro
poznato iz pisanih spomenika koje smo čitali u našoj
mladosti.
No, vratimo se temi ovog bloga i ovog posta. Marjanskim, Varoškim, Splitskim crkvama i crkvicama, meni osobno u zadnje vrijeme strašno toplim, privlačnim, zanimljivim i nažalost, napuštenim, zapuštenim, zaboravljenim. Mene zovu. Ja sam im se odazvao, ukazujući, upirući fotografijom, pa postom i blogom namjesto prstom. Ponovo i ponovo ponavljajući isticanje njihove vrijednosti, plemenitosti, značenja, kako povijesnog tako i duhovnog, dušebrižničkog za svakog običnog vjernika. "Neobični" vjernici, crkveni dostojanstvenici, zakonom hijerarhije snose dio odgovornosti. Nadam se da će i svi mjerodavni. Revitalizirati ih bar blagdanima.
Marjanske crkvice, sakralne građevine nekoć, a dijelom i danas, razmještene na padinama brda/park šume Marjan na zapadnoj strani splitskog poluotoka. U prošlosti je Marjan bio hodočasničko mjesto Splićana koji su pohodili brojne crkvice i kapele izgrađene na brdu koje se u srednjem vijeku nazivalo Mons Kyrie Eleyson.
Na području Marjana danas je deset crkava, s tim da se i Varoške crkve ubrajaju u Marjanske. Ukupno je bilo 29 crkava na Marjanu i tri samostana.