HRAM SVETOG SAVE U SPLITU
youtube.com/watch?v=GFJYPCx9uFw
PRIJEPORI OKO ZEMLJIŠTA ZA GRADNJU KATOLIČKE
KATEDRALE I PRAVOSLAVNOG HRAMA SV. SAVE
U SPLITU 1920-ih i 1930-ih godina
Tomislav Đonlić – Josip Dukić, Split
Pitanja dovršetka pravoslavnoga hrama sv. Save u Splitu
pojave se s vremena na vrijeme u medijskom prostoru Republike
Hrvatske. Tako je na pravoslavni Božić 2010. protojerej stavrofor
Nikola Škorić, starješina Svetog Save u Splitu, objavio da će se
“u veljači raspisati natječaj za glavni projekt po idejnom rješenju starom 80 godina”. Potom je rekao sljedeće: “Hram svetog Save do
1941. godine zazidan je osam metara i nalazi se u dvorištu naše
imovine koja je dobivena zamjenom zemljišta gdje je danas Dom
zdravlja, pokraj starog Hajdukova igrališta. Radilo se o zamjeni
imanje za imanje.”
Unatoč rečenomu, pitanje gradnje i dovršetka hrama svetog
Save u Splitu religiozni je i politički fenomen koji je dugo
opterećivao međunacionalne i vjerske odnose u gradu Splitu. To
potvrđuju i dnevnopolitički politizirajući članci i rasprave kakvih
je osamdesetih godina prošloga stoljeća bilo vrlo mnogo. Korijeni
tog fenomena sežu u daleku prošlost grada, i to u doba osnivanja
splitske parohije 1922. godine, a možda i prije.
U Kraljevini SHS, višenacionalnoj i multikonfesionalnoj državi,
Vidovdanskim je ustavom bila zajamčena vjerska ravnopravnost i
jednakost. Međutim, iako formalno izjednačena s ostalim vjerskim
zajednicama u Kraljevini SHS i Kraljevini Jugoslaviji, Srpska
pravoslavna Crkva sebe je vidjela kao državnu Crkvu, dok je
novu državu shvaćala tek kao proširenje dotadašnje Kraljevine
Srbije. Posebnim zakonom bili su uređeni odnosi između Srpske
pravoslavne Crkve i države, te je prema tome Pravoslavna crkva
bila slobodna samostalno raspolagati svojom imovinom. Ona je
u pogledu financiranja iz središnjega državnog proračuna bila
favorizirana pred drugim vjerskim zajednicama, što je postalo
predmetom spora između države i drugih crkava. Stoga je Srpska
pravoslavna Crkva, uživajući zaštitu i obilatu potporu države,
podrazumijevala da mora biti prisutna na čitavu državnom
prostoru, s posebnim naglaskom na krajeve u kojima dotad nije
djelovala. U sklopu te proklamirane ekspanzionističke politike Srpska je pravoslavna Crkva 1922. osnovala splitsku parohiju, a
1926. parohiju na otoku Visu, gdje je zabilježen slučaj prijelaza
viških težaka na pravoslavlje i izgradnja pravoslavne crkve.
Uz
višku parohiju osnovane su još i parohije u Stonu i Korčuli, gdje
je u objektu napuštene crkvice sv. Barbare započela gradnja
pravoslavne crkve; godine 1938. kupljeno je zemljište na Mljetu,
gdje je planirana izgradnja pravoslavne crkve. Vrhunac tog
djelovanja trebalo je biti podizanje pravoslavnog hrama u Splitu,
katedralne crkve dalmatinske eparhije posvećene sv. Savi, gdje se
nakon izgradnje hrama i pratećih objekata namjeravalo premjestiti
sjedište episkopskog dvora. Tako bi se definitivno riješio prijenos
pravoslavne episkopije iz Šibenika u Split.
Svi ovi slučajevi podizanja objekata Srpske pravoslavne
Crkve trebali su snažno simbolički označiti nazočnost pravoslavne
vjerske zajednice na hrvatskom dijelu Jadrana, a vjernici su
bili domaće pravoslavno stanovništvo i tek doseljeni državni
službenici uglavnom srpske nacionalnosti. U Splitu ih je tridesetih
godina dvadesetog stoljeća živjelo oko dvije tisuće, a jedino je na
otoku Visu zabilježen prijelaz domaćeg stanovništva s katoličke
na pravoslavnu vjeru i jedino je u Visu u potpunosti ostvarena
izgradnja nove crkve. Ostale crkve, iako započete, nisu do kraja
završene.
U Splitu je već uoči Prvoga svjetskog rata postojao Odbor za
gradnju pravoslavne crkve. Da bi se ostvario projekt podizanja
pravoslavne crkve, vjernici su za tu svrhu poklonili svoje
zemljište, koje se nalazilo blizu Realne gimnazije. Međutim, zbog
otkidanja parcele urbanističkim planom, zemljište je proglašeno
neodgovarajućim za gradnju hrama te je kao takvo prodano Općini. Naime, ubrzo nakon stupanja u zajedničku državu, Kraljevinu
Srba, Hrvata i Slovenaca, započele su u Splitu aktivnosti Tutorstva
Srpske pravoslavne Crkve radi iznalaženja pogodnog zemljišta na
kojem bi se mogao podignuti pravoslavni hram.
Već je godine 1921.
u dvorištu samostana sv. Marije de Taurello, gdje je bila smještena
žandarmerijska postaja, uređena prva pravoslavna kapelica u
Splitu, koja je posvećena 1924. Istodobno je i s katoličke strane
Društvo za gradnju nove stolne crkve u Splitu već 1922. započelo
s pronalaženjem pogodnog zemljišta za gradnju nove katedrale. U gradu se, doseljavanjem novog stanovništva, broj stanovnika
popeo na više od trideset tisuća, pa je postojeća katolička
katedrala bila pretijesna. Stoga je Biskupsko sjemenište u Splitu,
temeljem prethodnog poziva Biskupskog ordinarijata, stavilo svoju
građevinsku parcelu sjemenišnog vrta na raspolaganje za gradnju
nove katedrale.
Društvo je 1924. zatražilo od Direkcije državnih
dobara pripajanje zemljišta na Kraljevoj njivi, koje se naslanja
na sjemenišni vrt, čime bi se dobio dostatan prostor za gradnju
katedrale i hortikulturno uređenje okoliša. Vrlo brzo se pokazalo
da je i Pravoslavna Crkva zainteresirana za isto zemljište, koje
se nalazilo na Kraljevoj njivi, na Putu kraljice Marije, a koje je
bilo u vlasništvu države.
Iako su se općinske vlasti usuglasile s
Društvom za gradnju stolne crkve i prema urbanističkom planu
predvidjele gradnju katedrale, državne su vlasti u Beogradu bez
javne dražbe izravnom pogodbom, ignorirajući zahtjeve Društva za
gradnju nove stolne crkve i općinske uprave, spomenuto zemljište
ustupile za neznatan iznos Pravoslavnoj Crkvi. Tako su na izravan
način u Splitu, zbog povlaštenog položaja Pravoslavne Crkve,
prouzročili vjerski i politički problem koji je trajao godinama i koji
ni dandanas nije u potpunosti riješen.
Crkvena imovina u Kraljevini SHS
Crkvena imovina raznih crkvenih pravnih osoba nalazila
se za vrijeme Kraljevine SHS i Kraljevine Jugoslavije većim
dijelom pod upravom tzv. vjerozakonske zaklade pod Katoličkim
odjeljenjem Ministarstva vjera. U Kraljevini Jugoslaviji postojale
su tri vjerozakonske zaklade: Hrvatsko-slavonska, Slovenačka
ili Slovenska i Dalmatinska. Imovina Hrvatsko-slavonske
vjerozakonske zaklade bila je isključivo u vrijednosnim papirima,
dok se slovenska i dalmatinska sastojala od posjeda i nekretnina.
Dalmatinska vjerozakonska zaklada, pod čijom se upravom
nalazio samostan sv. Marije de Taurello, osnovana je carskom
odlukom od 25. lipnja 1821. iz državne odštete za ukinutu crkvenu
desetinu. Iz te se zaklade isplaćivala pomoć za potrebe popravka starih i izgradnju novih crkava, različite donacije, školovanje
sjemeništaraca i bogoslova te za uzdržavanje siromašnih, bolesnih
i umirovljenih svećenika. Vlasti su mnoge objekte davale u najam,
a samo bi dio od spomenutih sredstava vraćale Crkvi preko
Ministarstva financija i Ministarstva vjera te Odjela za bogoštovlje
lokalne ispostave vlasti. Razne molbe koje bi župnici preko svojih
biskupija prosljeđivali Odjelu bogoštovlja pri Ministarstvu vjera,
razmatrale bi se i doneseno bi se rješenje istim putem vraćalo
natrag do biskupija, odnosno župa.
Kraljevina SHS upravu je nad spomenutom zakladom
naslijedila od Austro-Ugarske. Prema austrougarskim zakonima
vlasti su bile samo upravitelji tih zaklada, koje su same po sebi
bile pravni subjekti, sa svrhom da služe interesu onih u čije je
ime i od čije je imovine osnovana, a to je Katolička Crkva.U tom
smislu nije bilo dopušteno raditi nikakve transakcije s crkvenim
zemljištem bez prethodno dobivene suglasnosti vlasnika, a to je
Katolička Crkva. Sve su vjerske zajednice u Kraljevini SHS u duhu vjerske
ravnopravnosti, zajamčene Vidovdanskim ustavom, bile slobodne
samostalno raspolagati svojom imovinom. Jedina kojoj to ustavno
pravo nije bilo dopušteno, bila je Katolička Crkva. Treba ipak reći
da su se mnogi zalagali za dosljednu ustavnu i zakonsku provedbu,
među ostalima i Mihajlo Lanović, načelnik odjela Katoličkog
odjeljenja u Ministarstvu vjere. On se javno zalagao da se imovina
“vjerozakonske zaklade vrati pod upravu Katoličke crkve, navodeći
da kad sve ostale usvojene vjeroispovjesti same rukuju svojom
imovinom da se i Katoličkoj crkvi predaju ove njezine zadužbine,
sve kad imovinska autonomija vjerskih organizacija i ne bi bila
onako u državnom Ustavu izrijekom navedena”.
Austrijski konkordat iz 1855. pitanje crkvene imovine u
Vjerozakonskoj zakladi uredio je tako da je ta imovina bila
priznata kao vlasništvo Katoličke Crkve i sve su se odluke u vezi
s vlasništvom donosile u dogovoru s crkvenim vlastima. Stoga se,
u očekivanju potpisivanja konkordata 1925. između Kraljevine
SHS i Katoličke Crkve, očekivalo i od Kraljevine SHS da će postupati na isti način. Međutim, učinjeno je sasvim suprotno.
Vlasti su crkvenu imovinu u Vjerozakonskoj zakladi prisvojile
i iskorištavale. U prilog tomu govori podatak iz 1924., kada je
država od godišnjega najma prostorija splitskoga samostana sv.
Marije de Taurello utržila 26.400 dinara, dok je za brojne crkvene
nekretnine upisane u zakladu država Vjerozakonskoj zakladi
u Dalmaciji plaćala za proračunsku godinu 1926.-1927. samo
10.000 dinara. Tek je s potpisivanjem Konkordata 1935. imovina
Vjerozakonske zaklade vraćena Katoličkoj Crkvi jer su ovlasti za
upravljanje imovinom dobili djelokružni ordinariji. Društvo za gradnju nove stolne crkve u Splitu i
pokušaji gradnje nove katedrale
Društvo za gradnju nove stolne crkve u Splitu, okupljeno oko
predstavnika Crkve, predvodili su biskup Kvirin Klement Bonefačić
i don Frane Bulić, ugledni konzervator i arheolog, te gradonačelnik
Ivo Tartaglia, kao predstavnik Općine.
biskup Kvirin Klement Bonefačić |
Društvo je s aktivnostima
započelo 1922., želeći pronaći prihvatljivo zemljište za izgradnju
nove katedrale. S tom se svrhom Biskupski ordinarijat dopisom
obratio ostalim crkvenim zajednicama i crkvenim ustanovama u
gradu tražeći da svoja zemljišta stave na raspolaganje Biskupiji,
uz mogućnost kupnje ili zamjene. Tako se na poziv Biskupskog
ordinarijata odazvalo i Biskupsko sjemenište u Splitu, koje je
stavilo na raspolaganje sjemenišni vrt. Sjemenišni je vrt zajedno
sa zemljištem koje se nalazilo ispod zida, do Puta kraljice Marije
na Kraljevoj njivi, koje je bilo u vlasništvu Državnog erara, činio zapravo jedinstvenu zemljišnu cjelinu. Da bi se projekt gradnje
mogao započeti, trebalo je najprije od države zatražiti ili ustupanje
ili prodaju tog dijela parcele, a zatim ishoditi potrebne dozvole
u općinskoj upravi. U razgovorima koje su predstavnici Društva
vodili s Općinom, došlo se do zaključka da je spomenuta lokacija
najpogodnija za gradnju nove katedrale u Splitu. U tu su svrhu
gradske vlasti napravile novu regulaciju prometa i donijele novi
urbanistički plan. Na lokaciji sjemenišnog vrta bila je predviđena
gradnja katedrale, a na zemljištu u vlasništvu Državnog erara
predviđalo se uređenje parka. Usporedo s ishođenjem dozvola Društvo je nastojalo da u
pregovorima s državnim institucijama zamijeni ili kupi navedeno
državno zemljište, koje je u katastru bilo podijeljeno u tri zemljišne
čestice, 7243/1, 7282/3 i 7283/1.
parcela u vlasništvu Državnog erara na “Kraljevoj njivi”
od koje su tri čestice, 7283/1, 7243/1, 7282/3, iznad ucrtanog Puta kraljice Marije bile potrebne za gradnju katedrale |
Na tom se dijelu državnog
zemljišta nalazilo vježbalište za žandarmerijske postrojbe, pa se
smatralo da pri ishođenju pozitivnog rješenja u dogovorima s
državom neće biti poteškoća, pogotovo stoga što su Biskupski
ordinarijat i Društvo za gradnju nove stolne crkve bili spremni u
zamjenu dati neko drugo zemljište i na taj način namiriti državu,
tj. Direkciju državnih dobara.
don Frane Bulić |
Najprije je Društvo 1924. uputilo
molbu Direkciji državnih dobara da mu se za gradnju parka daruje rečeno državno zemljište. Budući da su općinske vlasti već bile
donijele novi Regulacijski plan, prema kojem je navedeno zemljište
bilo namijenjeno izgradnji parka jer zbog nepogodne konfiguracije
terena nije smatrano građevinskim, očekivalo se pozitivno rješenje
Direkcije državnih dobara. Naime, Katolička bi Crkva uložila svoja
sredstva za gradnju parka na korist grada, koji bi time dobio novu
javnu površinu. No 29. srpnja 1924. iz Direkcije državnih dobara
stigao je neočekivan odgovor. Direkcija je ustvrdila da joj Ustav i
zakon priječe darovanje državnog zemljišta premda tobože “uvažuje
i cijeni svrhu, kojoj teži potpisano Društvo”; navedeno je kako ne
postoji pravna osnova na temelju koje bi Društvu u toj plemenitoj
nakani mogla izaći ususret. Kako je nova katedrala za sve brojnije
gradsko stanovništvo u gradu katoličkoga identiteta bila prioritet,
Društvo se nije mirilo s odgovorom Direkcije te je odmah predložilo
da mu se proda spomenuto zemljište, po cijeni 1-2 dinara po metru
četvornome.
Društvo jednostavno sebi nije moglo dopustiti daljnje
odgađanje rješavanja tog pitanja. U očekivanju pozitivnog rješenja
Društvo je nastojalo otkupiti manje čestice koje su bile uvučene
u to zemljište. Riječ je o česticama 7281/1, 7282/2 i 7283/2, u
vlasništvu Marije Kovačić udove Ivana i Dušana Kovačića pokojnoga
Ivana, ukupne površine oko 600 metara četvornih. Budući da
su te čestice bile uvučene u površinu sjemenišnog vrta, za njih
je splitsko sjemenište u zamjenu dalo gotovo dvanaest puta veću
površinu na Mejama, pogodnu za gradnju vila. Dakle, zamijenilo je
površinu od 7000 metara četvornih za tri čestice ukupne površine
od 600 metara četvornih. Spomenute zemljišne čestice, u vlasništvu Državnog erara,
koristila je vojska kao vježbalište pa je Financijska direkcija
pri Ministarstvu financija pokušala postići sporazum sa
zapovjedništvom vojske. Stoga se Društvo, da se cijela stvar što
prije završi, ponudilo da će pronaći pogodno mjesto za vojno vježbalište. U tu se svrhu dalo u kupnju zemljišta površine
6956 metara četvornih na Gripama, pokraj vojarne, pouzdajući
se u usmene razgovore i dogovore sa zapovjednikom Komande
pukovnikom Kneževićem. Iz Financijske direkcije Komandi je
upućeno pismo u kojem se tražilo da se izjasni je li joj navedeno
zemljište neophodno. Komanda je vrlo brzo odgovorila kako,
nažalost, nije u mogućnosti udovoljiti njihovu traženju jer se
“spomenuto zemljište ne može koristiti izvan vojnih potreba i
neophodno je kako za vojne vježbe tako i za projekte s njima”. Nakon tog propalog pokušaja iznalaženja povoljnog rješenja,
Financijsko se odvjetništvo povuklo iz predmeta te je izvijestilo
Društvo kako je s njihove strane suvišno očekivati bilo kakav
daljnji korak jer vojska nije voljna ustupiti Društvu navedeno
zemljište. Tako je cijela stvar oko dobivanja zemljišta za gradnju
nove katoličke katedrale došla u poziciju zbog koje se nije mogla
pokrenuti s mrtve točke.
Tijekom pregovaranja s državnim vlastima oko izuzeća
navedenih državnih parcela u korist Katoličke Crkve, što je
izmjenom Regulacijskog plana poduprla i lokalna vlast, uključila
se i treća strana, Srpska pravoslavna Crkva. Naime, pročulo se da
je Tutorstvo Srpske pravoslavne Crkve u Splitu iznenada ponovno
postalo zainteresirano za istu stvar na istoj lokaciji. U svezi s time
su monsinjor Frane Bulić, tajnik Društva, te ravnatelj Sjemeništa
Vicko Fulgosi, i prije nego su započeli s aktivnostima oko dobivanja
spornog zemljišta, još 1923. poveli razgovore s tutorom Marićem.
Tutor im je u razgovoru priznao da je Srpska pravoslavna Crkva
bila zainteresirana za gradnju pravoslavnog hrama kod Kraljeve
njive, ali je zbog predviđenog Puta kraljice Marije odustala od te
lokacije. Društvo je pritom obećalo da će Splitska i makarska
biskupija, ako joj mogućnosti budu dopuštale, pomoći Tutorstvu
u dobivanju kakva drugoga pogodnijeg zemljišta uz odgovarajuću
naknadu. No Društvo nikako nije uspijevalo pomaknuti stvar s mrtve
točke, jer vojska nije pristajala premjestiti vojno vježbalište na
prikladnije mjesto. Don Frane Bulić i don Vicko Fulgosi ipak nisu
posustajali. I dalje su, iako se Financijska direkcija povukla iz
cijele stvari, radili na pronalaženju zadovoljavajuće lokacije za
premještanje vojnog vježbališta te su zbog toga održavali redovite
kontakte sa zapovjednikom. U tu je svrhu Društvo 1926.
otkupilo zemljište u blizini vojarne na Gripama ukupne površine
6956 metara četvornih i stavilo ga na raspolaganje Zapovjedništvu.
Kada su don Frane Bulić i don Vicko Fulgosi otišli priopćiti to
zapovjedniku Komande generalu Daskaloviću, bili su zaprepašteni
hladnokrvno izrečenim odgovorom da je traženo zemljište po
“nalogu više vlasti” nedavno prodano Srpskoj pravoslavnoj Crkvi. Premda je godinama bilo za nj zainteresirano, Društvo
nikada nije dobilo službenu obavijest da država zemljište prodaje
nekom drugom.
Kako je već rečeno, Društvo je još 1924. službeno
uputilo molbu Direkciji državnih dobara pri Ministarstvu financija
te ponudilo cijenu za otkup zemljišta.30 Međutim, odgovor iz
Beograda nije stigao na njihovu adresu. Također nije održana ni
javna dražba, iako ju je Direkcija prema postojećim zakonima bila
obvezna održati i sve strane obavijestiti o rezultatima natječaja. To
se doista nikada nije dogodilo.
Odluku o ustupanju zemljišta Srpskoj pravoslavnoj Crkvi
Direkcija državnih dobara pri Ministarstvu financija donijela je 3.
srpnja 1926. pod urudžbenim brojem 2197. Pri tome je Srpska
pravoslavna Crkva za samo 4000 dinara dobila površinu od 5123
metara četvornih na katastarskim česticama 7243/1, 7283/1 i
7282/3. Ministarski je savjet na svojoj sjednici od 1. srpnja 1926.
to rješenje u cijelosti odobrio i prihvatio te naložio Financijskom
ravnateljstvu u Splitu da ga izvrši. U uredu Financijskog
ravnateljstva u Splitu 23. srpnja 1926. godine sastavljen je i
potpisan kupoprodajni ugovor, na osnovi kojega Kraljevski okružni sud u Splitu izdaje rješenje da se provede uknjižba prava vlasništva
na spomenute parcele u korist Srpske pravoslavne crkvene općine
u Splitu. Zemljišni je ured svojim zaključkom to knjiženje zakonski
proveo te time parcele postaju vlasništvom Srpske pravoslavne
crkvene općine u Splitu. Srpska pravoslavna Crkva došla je
tako u posjed zemljišta kod sjemenišnog vrta koje je, zbog novoga
Regulacijskog plana po postojećem urbanističkom planu, bilo
proglašeno negrađevinskim i predviđeno za izgradnju parka pred
katoličkom katedralom koju je kanilo podignuti Društvo za gradnju
nove stolne crkve u Splitu.
Pritisci Srpske pravoslavne Crkve na općinsku upravu
zbog izgradnje pravoslavnog hrama sv. Save
Nakon što je zemljište na Putu kraljice Marije 1926. godine
predano u vlasništvo Srpskoj pravoslavnoj Crkvi u Splitu,
Tutorstvo na čelu s protom Sergijem Urukalom uputilo je dopis
općinskoj upravi. Dopisom se tražilo da joj se izađe ususret kako
bi se na dobivenoj lokaciji pokraj sjemenišnog vrta moglo započeti
s gradnjom pravoslavnoga hrama. Naime, da bi se udovoljilo
toj zamolbi, trebalo je napraviti korekciju Regulacijskog plana.
Stoga je općinska uprava sazvala sjednicu i izabrala povjerenstvo
koje je zaključilo da se “regulacijski plan ne mijenja tim prije što
je oblik upitnog zemljišta nepovoljan za izgradnju hrama te se
preporuča da Općina jednom zgodnom izmjenom zemljišta riješi
ovo pitanje”. Kao zgodno zemljište predložena je alternativna
lokacija na položaju između Balkanske ulice i Ulice XI. puka.
Međutim, Crkovinarstvo pravoslavne crkve taj je prijedlog odbilo
smatrajući ga nepovoljnim, i tako su stvari opet došle na početak.
Ne želeći gubiti vrijeme, s ciljem da se što prije pristupi
podizanju pravoslavnog hrama u Splitu, Crkovinarstvo Pravoslavne Crkve dalo se u izradu elaborata za izgradnju pravoslavnog hrama
na lokaciji kod sjemenišnog vrta. Osobnim zauzimanjem ministra
Steve Savkovića u Ministarstvu građevina besplatno su pribavljeni
svi potrebni dokumenti i nacrti, a k tome je, sasvim iznimno,
dopuštena izgradnja hrama u režiji Ministarstva.
Uslijedili su,
međutim, problemi jer spomenuta parcela Regulacijskim planom
grada nije bila proglašena građevinskom te je bila predviđena za
uređenje parka pred katoličkom katedralom, koju je na sjemenišnoj
zemlji nastojalo podignuti Društvo za gradnju nove stolne crkve.
Stoga bi pitanje izmjene Regulacijskog plana za gradske vlasti
značilo i odustajanje od već prije planirane izgradnje katoličke
katedrale, što je u gradu s većinskim katoličkim stanovništvom
bilo vrlo osjetljivo vjersko i političko pitanje.
preris gradske mape na kojoj je ucrtan projekt katoličke katedrale i biskupske palače na zemljištu koje je dospjelo u vlasništvo Srpske pravoslavne crkve |
Ne brinući se za poteškoće, nakon što je pribavilo cjeloviti
tehnički elaborat, Tutorstvo je ponovilo svoj zahtjev da se
Pravoslavnoj Crkvi izda građevinska dozvola za gradnju hrama jer
je „zemljište preneseno u vlasništvo pravoslavne crkve u Splitu“. Općinsko tehničko odjeljenje nije uvažilo njihov zahtjev i zaključilo
je da je oblik prikazanog nacrta hrama prihvatljiv, ali preporučuje
da se hram izgradi na kojem drugom mjestu u gradu jer površinom
nije velik, a njegova se gradnja na traženome mjestu protivi
postojećem Regulacijskom planu. Stoga je predloženo da se mjesto
za pravoslavni hram potraži na mjestu žandarmerijske kasarne,
nekadašnjega benediktinskog samostana sv. Marije de Taurello,
gdje bi, prema mišljenju Tehničkog odjeljenja, najbolje i pristajao. Splitskog su paroha u usmenom razgovoru izvijestili o
zaključcima sjednice Tehničkog odjeljenja te mu ponudili još jednu
pogodnu lokaciju za izgradnju pravoslavnog hrama, onu između
Svačićeve i Kninske ulice, na lokaciji Morpurgo, koja se tutoru činila
prihvatljivijom. Prota Sergije Urukalo sazvao je potom crkveni
savjet da se izjasni o prijedlogu gradnje na lokaciji Morpurgo.
U
konačnici je crkveni savjet taj prijedlog odbio, uz obrazloženje
kako ponuđeno zemljište nikako ne odgovara namijenjenoj svrsi
jer je površinom pogodno samo za izgradnju hrama, dok bi pitanje
zemljišta za izgradnju parohijske kuće i episkopskog doma i
dalje ostalo neriješeno. Budući da je uz izgradnju hrama bilo
povezano i pitanje gradnje parohijske kuće i episkopskog doma,
taj je prijedlog a priori odbijen. Namjera Pravoslavne Crkve bila je
premjestiti sjedište Episkopije iz Šibenika u Split; zato je savjet
Pravoslavne Crkve sam ponudio četiri lokacije koje bi bile pogodne
za izgradnju pravoslavnoga hrama s pratećim objektima.
Pravoslavna crkvena općina u Splitu tada je uvjetovala
općinskoj upravi da prihvati jednu od četiri ponuđene lokacije; u
protivnome je tražila da se izda dozvola za predviđenu lokaciju na
Putu kraljice Marije uz sjemenišni vrt. Na idućoj sjednici Tehničkog
povjerenstva Općine razmotreni su svi zahtjevi i od ponuđena četiri
prijedloga dva su prihvaćena za razmatranje. Prvi je prijedlog bio
da se hram podigne na zemljištu u Balkanskoj ulici u vlasništvu
braće Stock, a drugi je prijedlog, koji je već prije crkveni savjet
Pravoslavne Crkve ocijenio neprihvatljivim, bio da se podigne na
uglu Svačićeve i Zrinske ulice. Ostali su prijedlozi bili odbijeni.
Ako se ne bi postigla nagodba između Općine, Crkovinarstva
Pravoslavne Crkve i Biskupskoga sjemeništa, zatraženo je da se
dopusti gradnja pravoslavnog hrama na zemljištu kod Puta kraljice
Marije pokraj Biskupskog sjemeništa. U vrlo kratkom vremenu,
već sutradan, sazvana je sjednica općinske uprave na kojoj je
donesen zaključak kako se prihvaća prijedlog da se projektirana
crkva izgradi na zemljištu vlasništva braće Stock na Balkanskoj
cesti. Također se ovlašćuje općinski Tehnički ured da provede
pregovore sa zainteresiranima, odnosno sa Srpskom pravoslavnom
Crkvom, Biskupskim sjemeništem i g. Stockom, na način da se
zemljište Stock zamijeni s jednim dijelom općinskog zemljišta na
Lovretu. Za tu izmjenu Općina bi trebala dobiti cijelu površinu
zemljišta u vlasništvu Pravoslavne Crkve u Ulici kraljice Marije
pokraj Biskupskog sjemeništa, dok bi Sjemenište trebalo napraviti
zamjenu s Općinom za zemljište na periferiji grada.
Općinska
uprava i Biskupsko sjemenište, koje je predstavljao mons. Frane
Bulić, užurbano su pristupili pregovorima s gospodinom Stockom,
ali bez rezultata. Emilio Stock, jedan od suvlasnika zemljišta,
pismom se obratio načelniku općine dr. Jakši Račiću i odgovorio
da zemljište nije njegovo, nego njegova brata, koji ne pristaje na
zamjenu, nego samo na prodaju, i to za cijenu od 300 talijanskih
lira po metru četvornome. Kako ni Općina, a niti Biskupsko sjemenište nisu bili u stanju kupiti 3000 metara četvornih po toj
cijeni, opcija izgradnje pravoslavnog hrama na zemljištu braće
Stock je otpala.
Tako su sve četiri lokacije, iz različitih razloga, otpale te je
Srpska pravoslavna Crkva dopisom od 26. travnja 1931. opetovano
zatražila izdavanje građevinske dozvole za postojeće zemljište na Putu
kraljice Marije kod sjemenišnog vrta. Budući da općinska uprava
nije mogla ignorirati učestale zahtjeve Srpske pravoslavne Crkve za
izdavanje dozvole i gradnju hrama na vlastitu zemljištu, 9. svibnja
1931. godine sazvala je sastanak na licu mjesta s predstavnicima
svih zainteresiranih strana. Općinsko tehničko povjerenstvo bilo
je protiv izgradnje hrama na postojećoj lokaciji, s obzirom na oblik
gradilišta i veličinu hrama kao i na susjedne međaše, koji nisu bili
regulirani, ali i zato što se Biskupsko sjemenište preko ravnatelja
Vicka Fulgosija izjasnilo protiv gradnje pravoslavnog hrama na
toj parceli. Ravnatelj Sjemeništa Fulgosi ukazivao je kako je
postojećim Regulacijskim planom to zemljište bilo predviđeno za
uređenje parka pred katoličkom katedralom koja se trebala graditi
na prostoru sjemenišnog vrta. Zbog toga je sjemenište u interesu
grada, i izgradnje putova i drugih javnih gradskih površina,
žrtvovalo velike površine vlastite zemlje na različitim lokacijama.
Tako je sastavljen zapisnik u koji su unesene izjave svih aktera;
Biskupsko sjemenište, općinski prisjednik i izaslanik Općinskog
tehničkog ureda usprotivili su se gradnji na spomenutoj lokaciji, a
jedino su predstavnici Srpske pravoslavne Crkve ostali na stajalištu
kako treba dopustiti gradnju hrama na lokaciji kod Puta kraljice
Marije na Kraljevoj njivi kod sjemenišnog vrta. Gradska uprava nije se samoinicijativno usudila riješiti ovaj
problem, pa je općinski prisjednik Jozo Zelić naložio Biskupskom
sjemeništu, koje je jedino moglo reflektirati na zemljište u
vlasništvu Srpske pravoslavne Crkve, da pronađe rješenje i sklopi
izravnu pogodbu s Pravoslavnom Crkvom te da je dostavi općinskoj upravi najkasnije do 1. lipnja 1931. U suprotnom će se smatrati
da je nemoguće postići sporazum o zamjeni zemljišta te će nakon
tog roka nadležna služba donijeti rješenje o predloženoj molbi i
dopustiti Srpskoj pravoslavnoj crkvi gradnju hrama na spomenutoj
lokaciji. Tako su dužnosnici općinske uprave to osjetljivo vjersko, ali
i političko pitanje nastojali prebaciti na Biskupsko sjemenište,
odnosno samu Splitsku i makarsku biskupiju i Tutorstvo Srpske
pravoslavne Crkve u Splitu. Zbog toga je reagirao i biskup Kvirin
Klement Bonefačić, obrativši se Općini dopisom kojim je istaknuo
da planirana izgradnja pravoslavnog hrama upravo na toj lokaciji
može samo pomutiti vjerski mir u gradu jer će to svatko smatrati i
već sada smatra nekom vrstom provokacije i inata. Bonefačić je
upozorio općinsku upravu da se ništa ne poduzima bez konzultacija
s Biskupskim ordinarijatom, jer su u ime gradnje katedrale i novog
Regulacijskog plana Biskupsko sjemenište i Biskupski ordinarijat
žrtvovali mnoga zemljišta, a Društvo za gradnju nove stolne
crkve tražilo od Državnog erara spomenuto zemljište za gradnju
katedrale.
Državne su vlasti ipak bez javnog natječaja ustupile
Srpskoj pravoslavnoj Crkvi to zemljište, premda je po postojećem
zakonu bilo predviđeno da se provede javna dražba ako je više
subjekata zainteresirano za isto zemljište u vlasništvu države, što
u ovom slučaju nije učinjeno.
Kako sporazum između Biskupskog sjemeništa i Srpske
pravoslavne crkve u Splitu nije postignut i budući da se nije
našlo zadovoljavajuće rješenje kojim bi se usuglasile obje strane,
općinska je uprava 6. lipnja 1931. na sjednici donijela rješenje
kojim se odbija zahtjev Srpske pravoslavne crkve u Splitu, te joj se
uskraćuje pravo gradnje hrama na lokaciji kraj sjemenišnog vrta,
na Putu kraljice Marije. Izmjenom Regulacijskog plana osujetio
bi se plan izgradnje katoličke katedrale, kako je već bilo planirano,
ali bi se i pomutio vjerski mir u gradu s većinskim katoličkim
stanovništvom, što su gradske vlasti nastojale izbjeći.
Tako je gradnja pravoslavnog hrama na zemljištu predviđenom
za izgradnju katoličke katedrale, postala najvećim vjerskim, ali i političkim problemom u gradu Splitu, koji je tada brojio oko dvije
tisuće pravoslavnih vjernika. Istodobno je u gradu od trideset
tisuća katolika zapostavljeno pitanje izgradnje katoličke katedrale.
Banska uprava Primorske banovine – posrednik u “sporu”
između državne vlasti i Splitske općine
Splitska općina, Biskupsko sjemenište i Biskupski ordinarijat
te Srpska pravoslavna crkvena općina u Splitu ni nakon višestrukih
pokušaja nisu uspjeli doći do zadovoljavajućih rješenja. Na
intervenciju Srpske pravoslavne Crkve u spor su se uključile državne
vlasti u Beogradu.
Ovaj prijepor između Biskupskog sjemeništa, s
jedne strane, i Srpske pravoslavne Crkve, s druge, prerastao je
lokalne okvire imovinsko-pravnog karaktera i postao “slučaj” i sve
veći opterećujući vjerski i politički problem grada Splita, odnosno
njegove uprave. Da bi uspjela ishoditi dozvolu za gradnju hrama
i kako bi prisilila Općinu da izmijeni Regulacijski plan, Srpska je
pravoslavna Crkva problem nastojala riješiti preko viših instancija
vlasti. Za Općinu je, međutim, izmjena Regulacijskog plana značila i
odustajanje od prethodno zamišljene i planirane izgradnje katoličke
katedrale u gradu s većinskim katoličkim stanovništvom. Vjerujući
kako će Srpska pravoslavna Crkva pristati na neku od drugih
ponuđenih lokacija, općinska uprava ostala je čvrsto na stajalištu
da se ne dopusti gradnja hrama na toj lokaciji. Stoga je odbacivala
sve zahtjeve za izmjenu Regulacijskog plana jer bi suprotna odluka
izazvala burne reakcije u ionako uzavreloj atmosferi u gradu i državi.
Srpska je pravoslavna Crkva preko državnih službi i Ministarstva
unutarnjih poslova te samog ministra Petra Živkovića nametnula
rješenje ovog problema kao prioritet gradskih vlasti, te se čak dr.
Jakša Račić, zbog prozivanja tutora Urukala, morao javno pravdati
zbog neispunjavanja zahtjeva Pravoslavne Crkve. Kako bi pokušao ishoditi opoziv općinske odluke o zabrani
gradnje hrama, pravoslavni paroh Sergije Urukalo obratio se
banu Primorske banovine dr. Ivu Tartagli, bivšem splitskom
gradonačelniku, iz vremena kada je ovaj problem nastao u Splitu U slučaj se uključilo i vodstvo Srpske pravoslavne Crkve i patrijarh
srpski Varnava, koji je na intervenciju paroha Sergija Urukala i
Pravoslavne episkopije dalmatinsko-istrijske pisao predsjedniku
Ministarskog savjeta, tadašnjem predsjedniku Vlade i ministru
unutrašnjih poslova Petru Živkoviću. Molio ga je da intervenira
kod bana Ive Tartaglie. Ministar Živković intervenirao je i kod
Ministarstva pravde u Odsjeku za Pravoslavnu Crkvu da se provjeri
koje su sve smetnje nastupile što priječe izdavanje građevinske
dozvole. Potom je dopisom zatražio od bana Tartaglije da se
zauzme kod Splitske općine kako bi se otklonile smetnje i Srpskoj
pravoslavnoj crkvenoj općini u Splitu izdala dozvola za gradnju
hrama na vlastitom zemljištu ili na jednoj od četiriju predloženih
lokacija.
Ban Ivo Tartaglia po naredbi je viših vlasti, samog predsjednika
ministarskog savjeta Petra Živkovića, kod općinskih vlasti stopirao
odluku o zabrani gradnje, dok se Općina, na čelu s dr. Račićem,
još uvijek nadala da će se pronaći rješenje o zamjeni zemljišta koje
bi zadovoljilo Tutorstvo Srpske pravoslavne Crkve u Splitu. Za
općinsku je upravu, kako je već rečeno, ovo pitanje bilo vrlo osjetljivo
jer je zadiralo u vjerske osjećaje dviju vjerskih zajednica, većinske
katoličke i pravoslavne. Stoga je, iako pod pritiskom državne vlasti,
općinska uprava ostala na stajalištu da se Regulacijski plan ne
mijenja.
Općinske su službe i općinsko upraviteljstvo, da bi se pitanje
izgradnje pravoslavnoga hrama privelo kraju, predložile Tutorstvu
Srpske pravoslavne Crkve da se zgrada nekadašnjeg samostana
sv. Marije de Taurello, u kojem je bila smještena žandarmerijska kasarna i srpska pravoslavna bogomolja, ustupi u vlasništvo
Srpskoj pravoslavnoj crkvenoj općini u Splitu. Da bi se postigao
sporazum o tom pitanju, bilo je potrebno da se usuglase Općina,
Biskupsko sjemenište i Tutorstvo Srpske pravoslavne Crkve u Splitu.
Općina bi preko Banske uprave, bana Tartaglie i Odjela financijske
direkcije Primorske banovine zatražila od Direkcije državnih
dobara samostan, jer se on nalazio pod upravom Vjerozakonske
zaklade kojom je upravljala država. Radi namirenja države, Općina
bi izgradila novu žandarmerijsku vojarnu u Sukoišanskoj ulici, a
Komanda Žandarmerije plaćala bi Općini iznos manji od onoga koji
inače plaća za korištenje samostana sv. Marije de Taurello, i to na
rok od 13 godina, dok bi nakon toga roka zgrada pripala u vlasništvo
Državnog erara. Tu je ponudu Općine Komanda Žandarmerije u
Beogradu prihvatila.Pravoslavna bi Crkva ustupila zemljište na
Putu kraljice Marije površine 5132 metara četvornih u vlasništvo
Biskupskog sjemeništa, dok bi Sjemenište, za obaveze Općine
preuzete prema Državnom eraru, Općinu namirilo zemljištem
od 12.000 metara četvornih na Mejama. S ovim prijedlogom
općinske uprave suglasili su se i Biskupsko sjemenište i Komanda
Žandarmerije, koja bi umjesto dotadašnje neodgovarajuće i trošne
zgrade dobila novu, odgovarajuću zgradu, za iznos manji od onoga
koji je plaćala Vjerozakonskoj zakladi kojom je upravljala Direkcija
državnih dobara.
Tutorstvo Pravoslavne Crkve u Splitu bilo je rezervirano u
pogledu ishođenja dozvole za zamjenu zemljišta sa samostanom
sv. Marije de Taurello, jer se samostan sv. Marije de Taurello, kao
dio crkvene imovine, nalazio pod upravom Vjerozakonske zaklade
pri Direkciji državnih dobara. Budući da odnosi između Katoličke Crkve i države u Kraljevini Jugoslaviji još nisu bili zakonom
regulirani, država je prisvojila imovinu Vjerozakonske zaklade i
njome upravljala bez ikakva formalno-pravnog uporišta.
Nakon dugotrajnih pregovora Tutorstvo Pravoslavne Crkve
načelno je pristalo na zamjenu zemljišta, smatrajući položaj u
središtu grada prikladnijim za podizanje hrama. U međuvremenu,
na poziv ministra unutarnjih poslova Živkovića, ban Primorske
banovine dr. Ivo Tartaglia angažirao se na rješavanju ovog
problema. Zahtijevao je iscrpan izvještaj općinske uprave u vezi s
ovim predmetom, temeljem kojega se obratio ministru unutarnjih
poslova Petru Živkoviću, predsjedavajućem Ministarskog savjeta.
On ga je pak uputio na Ministarstvo financija, pod čijom se upravom
nalazila Direkcija državnih dobara koja je upravljala Vjerozakonskom
zakladom i samostanom sv. Marije de Taurello. Ban Tartaglia
poslušao je savjet ministra Živkovića i njegova pomoćnika te je
dopis s popratnim dokumentima uputio Ministarstvu financija i
Ministarstvu unutarnjih poslova.
U dopisu je predložio zaključak
Općinske uprave od 21. rujna 1931. s kojim je i sam bio suglasan, da
se Srpskoj pravoslavnoj Crkvi u Splitu ustupi samostan sv. Marije
de Taurello. Komanda Žandarmerije dobila bi tako novu stanicu
koju bi izgradila Općina, i to pod uvjetom da Biskupsko sjemenište
dobije zemljište Srpske pravoslavne Crkve kako bi se moglo započeti
s izgradnjom katedrale, dok bi Općina dobila zemljište Biskupskog
sjemeništa na Mejama za izgradnju stadiona. Takav je prijedlog
zadovoljio sve strane te su ga sve poduprle. Stoga je ban Tartaglia
dopisom zamolio ministra unutarnjih poslova Petra Živkovića
da se kod ministra financija založi da ovaj cjeloviti prijedlog, do kojeg je došla općinska uprava i za koji se založila banska uprava,
bude prihvaćen kao najpravedniji. Odmah nakon primitka ovog
dopisa ministar Živković intervenirao je kod Ministarstva financija,
Odjeljenja katastra i državnih dobara, prosljeđujući popratne
dopise uz molbu „da se po mogućnosti pravoslavnoj crkvenoj
općini u pogledu zemljišta za zidanje pravoslavnog hrama u Splitu
izađe u susret“. Međutim, u molbi ministra Živkovića izostavljeni
su svi ostali koji su bili zainteresirani da se ovaj predmet riješi na
zadovoljstvo svih strana.
Biskupski ordinarijat, Društvo za gradnju nove stolne crkve i
Biskupijsko sjemenište strpljivo su čekali ishod dogovora između
državnih vlasti u Beogradu, banske uprave na čelu s dr. Ivom
Tartagliom i općinske uprave na čelu s dr. Jakšom Račićem.
Općinska je vlast, pritisnuta zahtjevima državne vlasti, žurno
nastojala riješiti ovaj problem pronalaska zemljišta za izgradnju
pravoslavnog hrama, dok je izgradnja katoličke katedrale pala
u drugi plan. Naime, smatralo se da će se pronalaskom lokacije
za izgradnju pravoslavnog hrama ipso facto riješiti i pitanje
zemljišta za izgradnju katoličke katedrale, što je bilo i predviđeno
prijedlogom s kojim su bile suglasne sve strane.
Državna vlast forsira jednostrano rješenje i zanemaruje
treću stranu, to jest Biskupsko sjemenište
Dva dana nakon što je predsjednik Ministarskog savjeta
Živković urgirao na Ministarstvo financija da se pozitivno riješi
ovaj zahtjev banske uprave, reagiralo je Odjeljenje katastra i
državnih dobara pri Ministarstvu financija. Dopisom je od banske
uprave zatraženo da se obavi procjena zemljišta u vlasništvu
Srpske pravoslavne Crkve na Putu kraljice Marije i da se procijeni
vrijednost bivšeg samostana sv. Marije de Taurello, nekretnine u
vlasništvu Vjerozakonske zaklade. Prije nego što je Financijska direkcija Primorske banovine
pristupila procjeni vrijednosti tih nekretnina, zatražila je od Srpske
pravoslavne Crkve u Splitu, mišljenje bi li pristala na zamjenu svojeg zemljišta za samostan sv. Marije de Taurello. Pravoslavna
crkvena općina u Splitu izrazila je suglasnost i spremnost za
zamjenu zemljišta pa je temeljem tih uputa, ali i na temelju
usmenog naloga pomoćnika ministra financija, banska uprava,
na čijem se čelu još uvijek nalazio ban Ivo Tartaglia, dala nalog
nadležnim službama u Tehničkom odjeljenju da se obavi procjena
vrijednosti samostana sv. Marije de Taurello. Samostan površine 1000 metara četvornih procijenjen je na
vrijednost od dva milijuna dinara, dok je dio parcele od 723 metra
četvorna uz samostan procijenjen na osamsto tisuća dinara, dakle
ukupno dva milijuna i osamsto tisuća dinara.
Također je obavljena i procjena zemljišnih čestica u vlasništvu
Srpske pravoslavne Crkve. Zemljište na Putu kraljice Marije
površine 5132 metara četvornih, koje se nalazilo u vlasništvu
Srpske pravoslavne Crkve, procijenjeno je na iznos od dva milijuna
tristo devet tisuća i četiristo dinara, tj. na iznos nešto manji
od petsto dinara po metru četvornome. Međutim, pri procjeni
vrijednosti nije se vodilo računa o tome da je spomenuto zemljište
prema postojećem Regulacijskom planu bilo negrađevinsko i
planirano za uređenje parka uz katoličku katedralu. Ovlašteni
sudski vještaci tu su parcelu procijenili na iznos od dva milijuna
tristo devet tisuća i četiristo dinara, a ta bi vrijednost, prema
mišljenju vještaka, mogla biti i veća ako bi došlo do izmjene
Regulacijskog plana. Spomenutom negrađevinskom zemljištu, koje
je Pravoslavna Crkva u Splitu od Državnog erara kupila godine
1926. za samo 4000 dinara, tako je povećana cijena za više od
577 puta u samo šest godina, a da se ni jedna bitna okolnost u
vezi s tim zemljištem nije promijenila.
To zemljište i dalje prema
Regulacijskom planu grada nije bilo građevinsko.
Izaslanik Financijske direkcije Dragutin Došen, koji je u
ime Financijske direkcije Primorske banovine bio prisutan kod
izvida ovlaštenih sudskih procjenitelja,72 temeljem načinjenih
procjena sastavio je izvješće koje je uputio Primorskoj Financijskoj direkciji. U tom izvješću, kao i u izvješću Ivana Ivačića, tehničkog
savjetnika u Tehničkom odjeljenju pri Banskoj upravi Primorske
banovine, zemljišna čestica na kojoj su se u središtu grada nalazili
samostan sv. Marije de Taurello iz 13. st. i crkvica sv. Marije iz
11. st. procijenjena je neperspektivnom i bez ikakve povijesne i
umjetničke vrijednosti. Pritom je jasno izraženo mišljenje kako
bi se država riješila jednog nepotrebnog tereta koji joj ne donosi
nikakvu korist. Samostan sv. Marije de Taurello bi, kako se
navodi, bio pogodan za izgradnju pravoslavnoga hrama “koji bi bio
za vjekove ukras središtu grada”. Tendencija procjenitelja bila
je dakle da se vrijednost samostana s pripadajućim zemljištem
u samom središtu grada obezvrijedi i snizi, dok je vrijednost
negrađevinskog zemljišta u samo šest godina narasla za 577 puta.
Financijska direkcija Primorske banovine je na temelju tih
izvješća uputila dopis Ministarstvu financija, Odjeljenju katastra i
državnih dobara sa zamolbom da se obavi zamjena ovih nekretnina
jer su njihove procijenjene vrijednosti izjednačene, a zamjena bi
riješila jedno vrlo osjetljivo vjersko i političko pitanje u Splitu. Na ovaj je dopis Financijske direkcije upućen Ministarstvu
financija reagirao, popratnim dopisom, ban Primorske banovine
Josip Jablanović. Preporučio je ministru financija Đorđeviću
odobrenje ovog predmeta i zamjenu zemljišta, osobito stoga
što će se “učiniti kraj jednom vrlo osjetljivom sporu, koji
je remetio uspostavu bratskih osjećaja i raspoloženja između
žitelja rimokatoličke i pravoslavne crkve”. Pritisnuta političkim
zahtjevima viših instancija vlasti, Banska je uprava očito željela da
se ovaj problem zbog svoje osjetljivosti što prije privede kraju. O
cjelovitom i usuglašenom prijedlogu koji su općinske vlasti putem
banske uprave dostavile Ministarstvu financija, više se nitko nije izjašnjavao. Banska i općinska uprava, pritisnute političkim
zahtjevima i pritiscima državne vlasti, željele su po svaku cijenu
riješiti pitanje zemljišta za izgradnju pravoslavnog hrama pa i po
cijenu da svi ostali zainteresirani budu isključeni iz dogovora.
Ministarstvo financija i Odjeljenje katastra i državnih dobara
željelo je učvrstiti svoje uvjerenje kako predložena zamjena
zemljišta ne ide na štetu Državnog erara. Zato su iz Ministarstva
financija zatražili od općinske uprave da se izjasni kako je po
Regulacijskom planu riješeno pitanje zemljišta u vlasništvu Srpske
pravoslavne crkvene općine u Splitu i što se prema Regulacijskom
planu na tom zemljištu može izgraditi. Pošto su iz splitske
općine dobili odgovor koji je potvrdio procjene vještaka i zadovoljio
Ministarstvo financija, tj. Direkciju katastra i državnih dobara,
pristali su da se zamjena obavi. Naime, kako se navodi u dopisu
općinske uprave, ako bi se pristupilo skoroj izgradnji katoličke
katedrale i biskupskoga sjedišta, postojeće zemljište moralo bi se
u cijelosti otkupiti ili zamijeniti, a ako bi se pak odustalo od tog
plana, onda bi se, kako je već prije donošenja Regulacijskog plana
bilo spominjano, zemljište moglo iskoristiti za gradnju privatnih
kuća. Tako bi Državni erar za samostan s pripadajućim zemljištem i
poslovnim prostorima u središtu grada, koje su vještaci proglasili
neperspektivnim i trošnim, dobio negrađevinsku parcelu koja je
prema Regulacijskom planu predviđena za izgradnju parka uz
katoličku katedralu. Pravoslavna Crkva, koja je bila vlasnik, nije
na njemu mogla graditi hram, dok Biskupsko sjemenište, koje
je prema Regulacijskom planu ondje trebalo urediti park pokraj
katoličke katedrale, nije moglo graditi katedralu jer je dio zemljišta
bio u vlasništvu Srpske pravoslavne Crkve. Općinska je uprava
bila zainteresirana da se ovom zamjenom zemljišta problem riješi,
ako je moguće, na zadovoljstvo jednih i drugih.
Kad je dobio potvrdu općinskih vlasti da Državni erar
neće biti zakinut u ovoj zamjeni, ministar financija Milorad
Đorđević od Ministarskog je savjeta zatražio da odobri zamjenu
zemljišta u vlasništvu Srpske pravoslavne Crkve za samostan sv.
Marije de Taurello u središtu grada. Na sjednici održano. veljače 1933. Ministarski savjet odobrio je da se samo izmijeni
zgrada samostana, površine 1000 metara četvornih, bez okolnog
zemljišta. Stoga se Srpska pravoslavna crkvena općina u Splitu
pismom od 12. ožujka 1933. obratila osobno ministru financija
Miloradu Đorđeviću i zatražila da joj se ustupi cijela površina
parcele 2384, biće 6, gruntovni uložak br. 456 Katastarske općine
u Splitu, jer je to potrebno za zidanje hrama. Ministar Đorđević
zatim je ponovo dopisom reagirao kod Ministarskog savjeta kako
bi odobrilo zamjenu cjelokupne parcele 2384 na kojoj se nalazi
samostan sv. Marije de Taurello, pa je Ministarski savjet, kojim
je predsjedao Milan Srškić, na sjednici od 30. ožujka 1933. tu
zamjenu zemljišta odobrio. Na temelju te odluke Ministarskog savjeta sastavljen je ugovor
o zamjeni zemljišta, koji je potpisan u Splitu i odobren od episkopa
dalmatinskog pa je na sudu obavljena uknjižba. Samostan sv.
Marije de Taurello tako je dospio u vlasništvo Srpske pravoslavne
crkvene općine u Splitu, a zemljište na Putu kraljice Marije na ime
Državnog erara Kraljevine Jugoslavije. Time je pitanje zemljišta
za izgradnju pravoslavnog hrama, koje je u Splitu nametnuto
kao prvorazredno političko i vjersko pitanje tridesetih godina
dvadesetog stoljeća, bilo riješeno.
Međutim, zemljište za izgradnju katoličke katedrale na dulje
je vrijeme ostalo neriješeno. Državne vlasti u Beogradu i banska
uprava Primorske banovine odustale su od prvotnog prijedloga
općinske uprave od 21. rujna 1932., koji je bila prihvatila i banska
uprava na čelu s dr. Ivom Tartagliom. Taj je prijedlog uključivao sve zainteresirane strane i nije išao na štetu ni jedne strane u
postupku.
Kad je Biskupsko sjemenište zatražilo da mu Državni erar
proda spomenuto zemljište na Putu kraljice Marije za isti iznos za
koji je prodano i Srpskoj pravoslavnoj Crkvi, iz Odjeljenja katastra i
državnih dobara pri Ministarstvu financija odbili su taj prijedlog uz
obrazloženje kako ne mogu odobriti prodaju spomenutog zemljišta
jer je ono sada, iako negrađevinsko, procijenjeno na 577 puta veći
iznos.
Financijska direkcija privoljela je Biskupsko sjemenište
da u zamjenu ponudi zemljište na Gripama, svojedobno kupljeno
za vojno vježbalište i čija je vrijednost procijenjena na 417.000
dinara. Međutim, Ministarstvo financija ostalo je pri stajalištu
da ne može odobriti zamjenu zemljišta zato što je zemljište na
Putu kraljice Marije prilikom zamjene za samostan sv. Marije
de Taurello procijenjeno na iznos od dva milijuna tristo devet
tisuća dinara, a spomenuto zemljište, prema procjeni Financijske
direkcije Primorske banovine, nema tu vrijednost. Tako je propao pokušaj Biskupskog sjemeništa da od Državnog
erara kupi zemljište koje je bilo potrebno za izgradnju nove
katoličke katedrale u Splitu.