S a nj a B u b l e
Izvorni znanstveni rad
Ministarstvo kulture
Konzervatorski odjel u Splitu
Od 1945. do 1991. godine
Po
završetku Drugog svjetskog rata nekadašnji Hrvatski (kasnije Sokolski) dom
preimenovan je u Omladinski dom. Kazalište lutaka »Pionir« utemeljeno je 8.
ožujka 1945. godine. Kazalište je nastavilo raditi u onim istim prostorima u
prizemlju u kojima je do rata djelavalo sokolsko lutkarsko kazalište. Katove uličnog
dijela Omladinskog doma zaposjele su različite omladinske organizacije. U
velikoj dvorani priređivale su se sportske priredbe, rjeđe koncerti i izložbe.
Neposredno nakon rata pa sve do sedamdesetih godina dvadesetog stoljeća u Omladinskom
domu su se održavali plesovi.
https://www.youtube.com/watch?v=kM6xDAsH2Uo |
Godine
1951. sve prijeratne zgrade Sokola Kraljevine Jugoslavije postale su vlasništvo
Društva tjelesnog odgoja »Partizan«. Od tada su veliku dvoranu Omladinskog doma
spojenu s prostorom prvog kata i »balkonom« na dijelu drugog kata uličnog
dijela zgrade koristili za vježbanje Društvo za tjelesni odgoj »Partizan«,
Katedra za fizički odgoj Pedagoške akademije u Splitu (od osnutka 1974. godine),
Škola za učenike u privredi »Mate Golem«, Savez slijepih, nogometaši »Hajduka« tijekom zimskih priprema. Prostorije
na drugom katu uličnog dijela zgrade postali su uredi, a na trećem društvene
prostorije DTO »Partizan«. Između 1965. i 1969. godine balerina, koreografkinja
i baletna pedagoginja Franka Hatze-Kuljiš (nećakinja skladatelja Josipa Hatzea)
na trećem je katu Omladinskog doma vodila svoj baletni studio. Na četvrtom su
katu (u potkrovlju) bila dva stanara. Godine 1969. u požaru je stradalo
Kazalište lutaka. Tada je otkriven metalni vojnički sanduk koji je u ratnim
danima Drugoga svjetskog rata, a prije useljenja talijanske fašističke omladine
u Sokolski dom, zakopan pod pozornicu lutkarskog kazališta. U njemu su bile
skrivene i na taj način spašene fotografije i dokumenti Sokola Kraljevine
Jugoslavije. Nakon požara obnovljena je i tehnički modernizirana scena
Kazališta lutaka te je otvorena u siječnju 1970. godine.
Od 1991. do 2009. godine
Godine 1991. osnovano je Društvo za sportsku
rekreaciju „Sokol“ koje se, uz Gimnastički klub Split, za vježbanje koristilo
velikom dvoranom sve do 2003., kada su započeli opsežni radovi na preuređenju Gradskog
kazališta lutaka. Pret-prostor dvorane (na drugom katu uličnog dijela zgrade)
preuređen je u fitness klub. Nakon 2003. godine ugasilo se Društvo za sportsku
rekreaciju „Sokol“, a prije samog preuređenja Kazališta lutaka zatvoren je i
fitness klub. Uređenjem Gradskog kazališta lutaka od 2003. do 2006. godine
devastirana je velika dvorana i prostori na dijelu drugog i trećeg kata koji su
s njom povezani. Na trećem katu danas su prostorije Gimnastičkoga kluba
„Split“, Jedriličarskog saveza i Saveza školskih športskih društava Grada
Splita.
Projekt i
izvorni izgled kuće
Kratka ulica
koja od Marmontove vodi prema zapadu (današnja Tončićeva) u vrijeme kupnje
terena za gradnju Hrvatskoga doma bila je u potpunosti izgrađena samo na svojoj
sjevernoj strani, a na južnoj strani njezina zapadnog kraja bila je izgrađena
stambena katnica koja je srušena u vrijeme gradnje Ivaniševićeva prolaza između
1929. i 1944. godine. Pravokutna parcela svojom je kraćom stranicom položena na
rub ulice, a u dubini prema jugu omeđena je sjevernim krilom Prokurativa, u kojem je sačuvan dio Bajamontijeva
kazališta. Zgrada je projektirana prema opsežnom programu koji je trebao
zadovoljiti potrebe narodnjačkih društava tako da svako od njih ima svoje
prostorije a da se svi zajedno koriste svečanom dvoranom koja je namijenjena gradskim
događanjima, skupovima, koncertima, zajedničkim druženjima ali i vježbanju
gimnastičara–Sokolaša.
Koncept je zgrade jednostavan, tlocrtno u obliku slova
T: na sjevernom dijelu parcele uska je trokatnica s potkrovljem duljom
stranicom položena paralelno s ulicom u kojoj su smještene prostorije društava,
a u dubini parcele okomito je na nju katnica sa svečanom dvoranom na prvom katu
i prostorijama Dobrovoljnoga vatrogasnog društva u prizemlju. Logičnim
grupiranjem sadržaja i funkcionalnim rasporedom racionalno su iskorištena
prostorna ograničenja parcele. Iako je glavno pročelje simetrično i s glavnim
ulazom u središtu, dvorišni dio kuće s dvoranom nije izgrađen u njegovoj vertikalnoj
osi nego je izmaknut rema zapadu. Na spoju uličnoga i dvorišnog dijela kuće
smješteno je reprezentativno stubište koje povezuje sva tri kata, dok se u
potkrovlje uličnog dijela kuće prilazi drvenim stubištem.
fotografija nacrta glavnog pročelja Hrvatskog doma |
Pretpostavka je, da je u
izvornoj koncepciji, tlocrtna dispozicija simetrična, a stubišni prostor
smješten u ulični trakt zgrade. Time se bitno smanjio kapacitet društvenih
prostorija na etažama, pa je izvorna koncepcija promijenjena.
Neformalističkom
asimetričnom dispozicijom volumena između dvorišnoga krila Hrvatskog doma i
susjedne kuće stvoren je otvoreni prostor vježbališta, a arhitektonski loš
detalj i nelogičan spoj istočnoga zida dvorane i južnog zida stubišta koji
zadire u prozor dvorane daju naslutiti da su se promjene projekta zbile
tijekom gradnje. I visina katova prilagođena je namjeni prostorija: svijetla visina
ulaznog prostora (4,70 m) i dvorane vatrogasaca u prizemlju nadmašuje visinu
katova u kojima su društvene prostorije. Visina svečane dvorane (7,40 m) zauzima
visinu dvaju katova uličnog krila (3,50 m). Izvorni koncept građevine i danas se
osjeća u njezinu interijeru, ali se ne može doživjeti izvana, u dvorišnom
dijelu, jer je kuća tijekom vremena zagušena brojnim dogradnjama kojima je
parcela gotovo u potpunosti ispunjena. Od projekta Hrvatskoga doma sačuvana je
samo fotografija nacrta glavnog pročelja.
U
trodijelnoj vertikalno raščlanjenoj kompoziciji osno simetričnog pročelja dominantno
je široko i istaknuto središnje polje. Njegov je fond glatka ploha bez ukrasa,
plitko izbačena u odnosu na plohe uskih bočnih polja, a završava visokom atikom
ukrašenom kuglama i natpisom koja zaklanja pogled na krovište (potkrovlje). U
fond su usječena po tri otvora na trećem i četvrtom katu. U osi središnjeg su
polja široka glavna ulazna vrata, obostrano flankirana istaknutim pilastrima i bočnim,
užim, vratima. Pilastri izlaze iz građevinske linije ulice, a međusobno su povezani
plitkim svodom nad kojim je široka luneta prvoga kata, čime je naglašen položaj
centralog ulaza. Monumentalnost središnjem dijelu pročelja, odnosno čitavoj
kompoziciji, daju četiri stupa koja svojom visinom zauzimaju visinu drugoga i
trećeg kata i nose visoki friz, a položena su u prvom planu središnjeg dijela
tako da je između njih i zidnog platna fonda (pozadine središnjeg dijela) nastao
uzak balkon. Stupovi naglašavaju vertikalnost kompozicije32. Projektom je
predviđeno ukrašavanje pročelja čistim, strogo stiliziranim biljnim i geometrijskim
motivima. Geometrijska stilizacija i plošnost ukrasa osobito je uočljiva u
prijedlogu oblikovanja pilastara koji flankiraju glavna ulazna vrata, u kratkim
horizontalno položenim ukrasnim vrpcama urezanima u žbuku doprozornika prozora
drugoga i trećeg kata te u tretmanu plohe nad prozorima trećeg kata. Friz pod završnim
vijencem zamišljen je kao niz u kojemu se izmjenjuju čisti geometrijski elementi,
krugovi (kružnice) i okomito položeni uski pravokutnici. Na parapetima prozora
drugog kata projektirani su eliptični medaljoni uokvireni glatkim vrpcama i
ispunjeni kružnim trakom i florealnim ukrasom. Nizom stiliziranih listova
naglašen je i parapet prozora drugog kata kao i ograda balkona središnjeg dijela
pročelja. Sličan motiv stiliziranih listova javlja, se i na horizontalnom pojasu
koji teče bočnim i središnjim dijelom pročelja na razini poda prvog kata. Nad glavnim
ulaznim vratima bila je predviđena postava konzolno istaknute ženske glave.
Posebno je zanimljivo i za splitske prilike inovativno rješenje ulaznih vrata –
staklene opne s geometrijskom arabeskom od kovanog željeza.