Jesil bila i vidila
monumentalne detalje Peristila, pa stala, pa zaplakala, nemakla, samo i
pogledon takla. Jesil bila, pa nisi mogla otić. Bila? Stojeć tamo posidila i ne
sila. Otvoreni usta. Čuđenja ne radi. Od lipote arje ti falilo.
Peristil je kao središnji
trg Palače, smješten u dijelu u kojem je bilo izgrađeno nekoliko hramova, bio
namijenjen caru Dioklecijanu, slavljenog kao živi sin Jupiterov. Car se
pojavljivao pod arhitravnim lukom središnjeg dijela protirona, podanici su mu
pristupali, klečeći mu ljubili skute njegova grimiznog plašta, ili pred njim
padali ničice, ležeći cijelim tijelom na zemlji. Crvena boja granitnih stupova
naglašava ceremonijalnu funkciju. Naime, od cara Dioklecijana purpur postaje
bojom cara.
Gradnjom novoga gradskog trga s vijećnicom (Pjaca) u 13./14.
st., Peristil postaje vjersko središte. Danas ga sa zapada zatvaraju palače
splitskih plemićkih obitelji Grisogono, Cipci i Skočibušić, naslonjene na
njegove autentične kolone i lukove. Svojim renesansnim i gotičkim stilom
gradnje i same postaju spomenicima.
Zahvaljujući svojoj jedinstvenoj ljepoti i nesvakidašnjoj
akustici, Peristil je postao idealna kazališna scena, kao stvorena za operne
klasike ili djela antičke literature, ali i pozornica na kojoj se odvija bogati
gradski život. Ispiti kavu na stepenicama uokolo Peristila jedinstveni je
doživljaj, jedan od najbližih dodira suvremenog čovjeka s antičkim nasljeđem,
ne samo rimskim, nego i egipatskim, jer nad Peristilom budno bdi 3500 godina
stara i sjajno sačuvana sfinga, svjedok splitske povijesti. Zato je i papa Ivan
Pavao II na tome mjestu zadivljen rekao "Bože moj, koliko li je nogu ovuda
gazilo", zato i Splićani Peristil smatraju centrom Splita i cijelog
svijeta.
Peristil je glavni trg Dioklecijanove palače, možemo ga
nazvati i srcem palače. Nalazi se na križanju carda i decumanusa nekadašnje
Dioklecijanove palače. S tri je strane uokviren s 24 granitna stupa.
S bočnih strana je omeđen s dva reda stupova u korintskom
stilu povezanih međusobno lukovima. Bočne strane pročelja su bile ukrašene dvjema sfigama od
kojih se jedna i dan-danas nalazi na trgu gotovo savršeno očuvana.
Pročelje trga je podjeljeno u dva dijela: gornji vodi u
Vestibul, a donji stepenicama u podrume palače. Bio je namijenjen kultu Dioklecijana, mjesto gdje se car
obraćao stanovnicima drugog dijela palače.
Također, spajao je sjeverni dio palače za sluge, vojsku, te
južni dio gdje je boravio car. S njegove su se zapadne strane nalazili krstionica (Jupiterov
hram), te Venerin i Kibelin hram, te sa zapadne strane veliki carev mauzolej,
današnja katedrala.
U graditeljskom smislu važan značaj Peristila navodi
H. W. Janson u čuvenoj “Povijesti umjetnosti”: “Nekoliko usmljenih primjera ovakve arkade mogu se naći i
ranije, ali tek sada, na pragu pobjede kršćanstva, sjedinjenje luka i stupa
postalo je u punoj mjeri zakonito.”
Na Peristilu su sagrađene četiri crkvice : Sv.Roka, Gospe od
Pojasa i Sv.Barbare koja je srušena. Četvroj ne nalazimo ni tragove ni podatke. Ni jedna od tih crkvica danas nema prvobitnu namjenu.
Nakon štu u 13/14 stoljeću nastaje novi gradski trg s novom vijećnicom, Peristil postaje
vjersko središte. Danas se taj prostor samoga trga koristi kao prostor za
događanja u palači te zbog svoje odlične akustike često služi kao prirodna
pozornica i scena za mnoge glazbeno-scenske spektakle.
Kad govorimo o kršćanstvu u Hrvata,
ima jedna vrlo ironična stvar, koju mnogi ne znaju. Radi se o našoj
katedralnoj crkvi svetog Dujma (sv. Duje), a zanimljivost je ta da je to
najstarija katedrala u svijetu. Međutim, da upotpunimo onaj dio o “ironiji”,
nadodajmo kako je rimski car Dioklecijan bio jedan od gorljivijih progonitelja
kršćana, a eto i dan danas u njegovu gradu hrabro stoji najstarija kršćanska
građevina ove vrste.
Današnja splitska katedrala
izgrađena je u četvrtom stoljeću kao mauzolej rimskog cara Dioklecijana. Nakon
što su kršćani dobili slobodu ispovjedanja vjere Milanskim ediktom 313.
godine, netom prije smrti cara Dioklecijana, sagradili su bazilike nad grobovima
mučenika.
Kad su u sedmom stoljeću Avari i
Slaveni srušili Salonu, dio stanovnika je pobjegao na otoke, odakle se, nakon
određenog vremena, dio njih vratio na kopno i nastanio u napuštenoj carskoj
palači. Carski mauzolej pretvorili su u kršćansku crkvu, uklonili poganske
idole i sarkofag u kome je car počivao.
Među europskim katedralama
naša ima za sjedište najstariju građevinu - mauzolej rimskog cara Dioklecijana. U njoj, na koncu drugog milenija, povijest izmiruje
pogansku antičku, kršćansku srednjovjekovnu i modernu baštinu.
Mauzolej
cara-progonitelja kršćana postaje sredinom 7. stoljeća katedralom u kojoj su na
počasnim mjestima postavljeni oltari s relikvijama Svetog Dujma i Svetog Staša,
mučenika pogubljenih u obližnjem Solinu.
Vanjski oktogon mauzoleja bio
je opkoljen trijemom (peripterom) na 24 stupa. U unutrašnjosti ima kružni oblik
sa četiri polukružne i četiri pravokutne niše. U sredini je stajao
Dioklecijanov sarkofag, kasnije uništen. Iznad niša se diže osam korintskih stupova
od crvenog granita, a nad njima još osam manjih. Na vijencu koji teče uokolo
reljefno su prikazani Eroti u lovu, maske i ljudske glave. Osobito su
zanimljiva dva medaljona s vrpcama, na kojima arheolozi i splitska tradicija
prepoznaju portrete cara Dioklecijana i žene mu Priske. Osobito je zanimljiva
konstrukcija kupole zidane lepezastim slaganjem opeka u donjem te kružnim
slaganjem u gornjoj trecini. Kupola je sjajila svjetlucavim mozaikom kao i ona
u Vestibulu.
Katedrala je, prije svega,
danas liturgijsko mjesto čiji tisućljetni kontinuitet najbolje odražava
svakonedjeljna misa i obnovljeni sjaj procesije o danu splitskog zaštitnika
Svetog Dujma. Najznamenitiji dio katedrale su vratnice koje je 1214.
u orahovini izrezbario Splićanin Andrija Buvina, na čija dva krila se na 14
kaseta prikazuju prizori iz Evanđelja, od Gabrijelova navještenja do Kristova
uskrsnuća.
Lijevo od ulaza nalazi se
šesterostrana propovjedaonica iz 13. stoljeća, građena od skupocjenog zelenog
porfira, nekoć pozlaćenog u cijelosti. Desni je bočni oltar bio posvećen
salonitanskom biskupu i mučeniku Svetom Dujmu. Oltarski ciborij podigao je
Bonino da Milano 1427. godine u kasnogotičkom stilu, a freskama četiriju
evanđelista oltar je ukrasio splitski kasnogotički slikar Dujam Vušković 1429.
godine.
Lijevi je bočni oltar
suzaštitnika Splita, solinskog mučenika tangara Anastasija Akvilejskoga,
izradio 1448. najveći hrvatski graditelj i kipar svoga doba Juraj Dalmatinac.
Osobito je lijep središnji reljef na sarkofagu s prikazom Bičevanja Kristova,
gdje Dalmatinac prikazuje Krista pokrenuta mukom i bolju. Glavni je oltar
podignut izmedu 1685. i 1689. godine. U sjevernoj niši nalazi se oltar koji je
izradio mletački kipar Morlaiter 1767. godine, u kojem od 1770. leže moći Sv.
Duje iz Boninova oltara. Najznačajnije djelo u baroknom koru katedrale su
drveni nasloni klupa koje su izvorno stajale pred glavnim oltarom, izrezbareni
u prvoj polovici 13. stoljeća.
(Zvonik katedrale (57 m) je
najizvornija dalmatinska srednjovjekovna građevina započeta u 13. stoljeću.
Zvonik je na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće temeljito obnovljen i ponešto
izmijenjen. Danas se stepenicama moguće popeti na vrh zvonika, s kojega se
pruža spektakularni pogled na cijeli Split.