NARODNI TRG - PJACA (nastavak posta)

Dragi mi čitatelju, s izričitom namjerom ovaj post ilustriram fotografijama drugog trga/pjace odnosno jedne njegove palače. Riječ je o Voćnom trgu i dominatnoj mu Palači Milesi, a razlog tome je "suprostaviti" raskoš i ljepotu dviju palača smještenih u nekih stotinjak metara zračne linije. Trgu, jednom i drugom, pozornost fotografiju po fotografiju, objekt po objekt posvetiti ću narednim postovima. Dakle, nastavljam s prenošenjem izvornog znanstvenog rada dr. sc. gospodina Franka Oreba, a koji se odnosi na jednu, možda već i zaboravljenu znamenitost naše Pjace.
Izvorni znanstveni rad dr. sc. Franko Oreb - drugi dio
ARHEOLOŠKA ISTRAŽIVANJA NA
NARODNOM TRGU U SPLITU 1978. GODINE
Položaj i smjer pružanja otkrivenih
temeljnih zidova porušenoga gotičkog sklopa, koji se uglavnom podudara s
tlocrtnom dispozicijom Andrićeva crteža, na pojedinim su mjestima (naročito na
sjevernom dijelu) uništeni ili oštećeni u radovima prilikom polaganja
vodovodnih cijevi, kanalizacijske i plinske mreže u XIX. st. i početkom XX.
stoljeća. Na cijelom potezu otkrivenih temeljnih
zidova gotičkog sklopa, u zemljanom iskopu, pored fragmenata rimske keramike i
stakla, pronađeno je i nekoliko ulomaka glazirane srednjovjekovne keramike, dio
kamene posude ovalnog oblika za blagoslovljenu vodu, koja je mogla pripadati
crkvi sv. Lovre, dio kamenog praga uzidanog kao spolija u južni dio temeljnog
zida gotičkog sklopa (zapadno od stare gradske vijećnice), koji bi također
mogao pripadati crkvi sv. Lovre.
Na cijelom potezu otkrivenih temeljnih zidova gotičkog sklopa, u zemljanom iskopu, pored fragmenata rimske keramike i stakla, pronađeno je i nekoliko ulomaka glazirane srednjovjekovne keramike, dio kamene posude ovalnog oblika za blagoslovljenu vodu, koja je mogla pripadati crkvi sv. Lovre, dio kamenog praga uzidanog kao spolija u južni dio temeljnog zida gotičkog sklopa (zapadno od stare gradske vijećnice), koji bi također mogao pripadati crkvi sv. Lovre.
Na tom prostoru, izvan grobova, još su
pronađeni: ulomak srednjovjekovne naušnice, bakrena aplika, vršak željeznog noža,
bakrena karičica, dio fibule, nekoliko komada oksidiranoga bakrenog novca (1/2
kreuzera god. 1916., Venecija: Av. - mletački lav i natpis SAN.MARC.VEN., Rev. –natpis
DALMA ET ALBANA) i još jedna crvena perlica od kosti. Navedenim nalazima dodajemo
još i nekoliko kamenih profiliranih ulomaka, među kojima je i dio kamene
konzole, koji su vjerojatno pripadali srušenom gotičkom sklopu, te nekoliko
ulomaka antičkih sarkofaga. Dakle, kako se vidi iz nabrojenog, pod današnjim
pločnikom Pjace tijekom stoljeća nakupio se raznoliki arheološki materijal,
koji pripada različitim povijesnim epohama, od antike do XIX. stoljeća.
Na krajnjem jugozapadnom dijelu sklopa,
gdje se je nalazila Kneževa palača, u iskopu i uz temeljne zidove naišli smo na
veću količinu pepela i ugljena, što bismo mogli dovesti u svezu s nekakvim požarom
na tom prostoru. Ispod današnjeg pločnika u sklopu Kneževe palače otkriven je
stariji pločnik, koji je pripadao Kneževoj palači. Zanimljivo je još spomenuti
da su tijekom istraživanja otkriveni i neki drugi temeljni zidovi s drugačijom
strukturom ziđa, koji se ne mogu uklopiti u tlocrtnu dispoziciju (prema Andrićevu
tlocrtu) srušenoga gotičkog sklopa, pa bismo mogli zaključiti da se radi o
temeljima nekih starijih građevina, vjerojatno romaničkih kuća, koje su bile
izgrađene na ovom položaju prije gradnje gotičkog sklopa. Južno od stare Gradske
vijećnice, nekako po sredini Trga, otkriveni su temeljni zidovi širine oko 1 m
i debljine 0,30 m, koji se pružaju u smjeru istok-zapad u dužini od 8,30 m i
sjever-jug u dužini od 6 m, tvoreći ugao gradnje, sugerirajući postojanje jedne
građevine, unutar koje nisu pronađeni grobovi. Zbog nemogućnosti daljnjih
arheoloških istraživanja prema jugu i istoku, budući da je pločnik na toj površini
bio u dobrom stanju i nije se mijenjao, nismo mogli definirati tlocrtnu
dispoziciju te građevine.
Međutim, od vremena otkrića, pa do danas,
nije me napuštala misao da bi spomenuti istaci temeljnih zidova po sredini Trga
mogli pripadati sakralnoj građevini, odnosno crkvi sv. Lovre. U daljnjem tekstu
ovoga članka takvu mogućnost sam pokušao detaljnije elaborirati analizom i
komparacijom arheoloških položaja i građe s brojnim primjerima na području
Dalmacije, te elaboracijom onih pitanja koja se odnose na ustrojstvo i
organizaciju Crkve i crkvenih institucija na nekom prostoru (naslovnik,
kontinuitet kultnog mjesta, njegova posveta, itd.).
RANIJI ARHEOLOŠKI NALAZI NA NARODNOM TRGU
Godine 1937., prigodom kopanja kanala na
Narodnom trgu za polaganje telefonskog kabela, na dubini od 1 m otkrivena su
tri zidana groba s kosturima. Jedan grob bio je pokriven kamenom pločom, koja
je pripadala pročelnoj strani rimskog sarkofaga. Prema pisanju onodobnog tiska,
u grobovima nisu pronađeni nikakvi grobni prilozi po kojima
bi se moglo prosuditi iz kojeg razdoblja potječu. Grobove su pregledali tadašnji
direktor Arheološkog muzeja dr. Mihović Abramić i konzervator dr. Ljubo
Karaman, zaključivši da grobovI moraju pripadati ranom srednjem vijeku, jer je
od polovice XIII. stoljeća, na današnjem mjestu izgrađen Trg s ložom kao središte
novoga grada, pa bi bilo nelogično da su se pokojnici pokapali na javnom trgu.
Trinaestak godina kasnije, 1950., prigodom
radova na betoniranju atrija stare Gradske vijećnice (Etnografskog muzeja),
otkrivena je jedna kosturnica. Djelatnici Muzeja hrvatskih arheoloških
spomenika su prilikom pretresanja stijenki grobnice pronašli dva kamena ulomka
ukrašena pleternom ornamentikom, koja su korištena u sekundarnoj upotrebi kao
stijenke grobnice, pretpostavivši da su pripadali crkvi sv. Lovre, koja se nekoć
nalazila u blizini i po kojoj je trg nazvan Trgom sv. Lovre (danas pohranjeni u
MHAS).
Jedno desetljeće kasnije (šezdesetih godina
prošloga stoljeća), prilikom preuređenja hotela i kavane Central, pronađen je kod ulaznih vrata još jedan grob
sa dva skeleta.

CRKVA SV. LOVRE
U povijesnim vrelima iz sredine XIII.
stoljeća prvi put se spominje crkva sv. Lovre i platea Sancti
Laurentii, koja se je, prema mišljenju Grge Novaka, nalazila
otprilike iza zgrade stare Gradske vijećnice (Etnografskog muzeja). I u idućim
stoljećima, XIV. i XV., vrlo se često u povijesnim vrelima spominje crkva i trg
koji je po njoj dobio ime, na kojem se sudilo, gdje su se sklapali različiti ugovori,
održavale javne gradske i državne svečanosti, proglašavale osude i naređenja. U
drugoj polovici XIII. stoljeća Splitska komuna predaje patronat nad crkvom
splitskom kaptolu. Tijekom stoljeća taj je trg mijenjao ime, pa se u XIX.
stoljeću nazivao Gospodskim trgom (Piazza dei signori), a od 1912. godine zove
se Narodnim trgom.
Proučavanje i obrada arheološke građe
zamijećene rekognosciranjem terena ili pak prikupljene djelomičnim, revizijskim
ili sustavnim istraživanjem brojnih arheoloških lokaliteta posljednjih nekoliko
desetljeća na području Dalmacije, u njezinom priobalju i na otocima, kako u
urbanim, tako i u ruralnim sredinama, često ukazuju, a u brojnim slučajevima i
potvrđuju kontinuitet života na razmeđu antičke i ranosrednjovjekovne epohe,
pri čemu je nemoguće mimoići ranokršćansko razdoblje kao prijelazno.
Osim
gospodarskih, političkih i juridičkih pitanja povezanih s kontinuitetom života
na nekom prostoru, moramo, nedvojbeno, razmatrati i ona pitanja koja se odnose
na ustrojstvo i organizaciju Crkve i crkvenih institucija. U tom smislu, jedno
od važnih pitanja jest i pitanje kultnog mjesta, njegove posvete i štovanja
određenog sveca na nekom prostoru.
Uglavnom, može se kazati, što potvrđuju i
rezultati arheoloških istraživanja brojnih crkava i arheoloških lokaliteta, da
rani naslovnik kojemu je posvećena neka crkva, ukazuje na njezino ranokršćansko
podrijetlo. Jednom uspostavljena posveta neke crkve, odnosno kultnog mjesta, ne
mijenja se lako ni za prekida kultnog kontinuiteta. No, ako neka crkva ima
dvostruku posvetu, onda to, bez dvojbe, ukazuje na dva povijesna horizonta na
tom zdanju, odnosno dvije povijesno-stilske i graditeljske epohe, od kojih se
drugi naslovnik javlja u kasnijem povijesnom razdoblju (u Bijaćima kult sv.
Ivana zamjenjuje se sv. Martom; sv. Lovre u Trogiru zamjenjuje se blaženim
Ivanom Trogirskim, sv. Lovre u Stobreču Gospom od Karmena, itd.). Mogu se
navesti i brojni primjeri osnaženi arheološkim istraživanjima, koji potvrđuju
tezu o smještaju pre zdanjima (npr. Sv. Trojica, Stobreč – Gospa od Karmena,
Sv. Eufemija, itd.).
Kult rimskog mučenika, đakona Laurencija –
Lovre (III. st.), proširio se iz Rima po cijelom kršćanskom svijetu, pa se je
već u ranokršćansko i ranosrednjovjekovno doba proširio i u našim krajevima (u
Dalmaciji), gdje mu se posvećuju brojne crkve (Grušine – šibensko Donje polje,
Trogir, Brač – Lovrečina, Split – Trstenik – Pazdigrad, Stobreč, itd.). Ispod
današnjeg pločnika Narodnog trga (Pjace) tijekom minulih stoljeća nakupio se
veoma raznolik arheološki materijal, od antike do XIX. stoljeća. Tijekom arheoloških
istraživanja godine 1978. zamijećen je bogat kasnoantički horizont (sloj) s
raznovrsnim arheološkim materijalom. Osim brojnih ulomaka keramičkih i staklenih
posuda, pronađenih u iskopu i oko srednjovjekovnih grobova, pronađen je i veći broj komada
rimskih tegula, koje su u sekundarnoj upotrebi služile kao obložnice grobova i
dijelova antičkih sarkofaga u funkciji pokrovnih ploča srednjovjekovnih
grobova.
U grobu koji se nalazio zapadno od stare
Gradske vijećnice, čija je južna strana presječena zidom gotičkog sklopa, pronađen
je mramorni ulomak ranokršćanskoga kapitela s reljefnim ukrasom stiliziranog
akantova lišća i mramorni ulomak s nizom od tri desno položene kuke. Južno,
pak, od stare Gradske vijećnice (Etnografskog muzeja), nekako po sredini Trga,
nasuprot Željeznim vratima Dioklecijanove palače, otkriveni su temeljni zidovi
građevine (8,30 x 6 x 1 m), a s njezine sjeverozapadne strane srednjovjekovno
groblje (24 groba), koje se je vjerojatno širilo i prema jugu, prema nalazu
jednog groba kod ulaznih vrata današnjeg hotela Central, šezdesetih
godina prošloga stoljeća. Pretpostavljamo da bi mjesto na kojem su otkriveni
temeljni zidovi građevine, mogao biti položaj ranokršćanske, odnosno
ranosrednjovjekovne crkve sv. Lovre.