Gospodin Goran Borčić, povjesničar umjetnosti, trenutno muzejski savjetnik u Muzeju
grada Splita, nastavlja pisati:
Split, crtež belgijskog slikara Jana Baptista van Moera iz 1858. |
„Prema projektu arhitekta Josipa Kodla podignut je na
završetku gata Matejuške, 1927. Dom veslačkog kluba »Gusar« sa spremištem za
čamce, koji je zbog dotrajalosti nedavno porušen.
Pred domom "Gusara" u srpnju 1922.
Tijekom Drugoga svjetskog rata nije bilo većih
arhitektonskih zahvata na Rivi. Poznato je da je prigodom proslave Dana
mornarice 1942. postavljen spomen-stup u čast »Fašističkih mučenika« Tomassa
Giulia i Alda Rossija. Stup je donesen sa solinskih starina, ali je pri
bombardiranju oštećen i kasnije bačen u more.
Godine 1942. na Molo Veneto je otkriven spomenik u obliku brodskog
pramca što ga je divizija Perugia darovala splitskoj Općini. U njega je bilo
ugrađeno 40 m2 obloge od trogirskog mramora i bračkog kamena i 10 tona cementa.
Služio je za svakodnevnu ceremoniju dizanja i spuštanja zastave.
Matejuska dom Gusar 1985.g Dom Gusar, Matejuška, 1984. - photo Nikša Smoje |
Prve
splitske kavane i hoteli
Riva kao jedan od najatraktivnijih predjela grada, oduvijek
je bila privlačno mjesto za ugostiteljske sadržaje. Tu se nalazila i prva splitska kavana i slastičarnica (Bottega de Caffe e da scalitera)
otvorena još 1786. godine. Vlasnik je bio stranac Filip Frezza, sin oficira iz
Napulja. (...)
U neposrednoj blizini, u prizemlju kuće Seleban (na mjestu
današnje banke) nalazila se kavana Valenti. U prizemlju kuće Pezzoli nalazila se kavana »Nanni«, a u
zapadnom dijelu kuće Nikole Sale Šilovića, na mjestu današnjeg restorana
Adriana 1898. Mate Muljačić, otvorio je kavanu. Od 1906-1919. ortak mu je bio
Duje Delić. Poslije je na tom mjestu otvorena kavana Delić. U prizemlju susjedne kuće zapadno od kuće Gillardi, 1913.
kavanar Gašpić otvorio je kavanu bečkog tipa, sa stolovima s mramornom pločom i
mnogo velikih zrcala na zidovima.
U dograđenom dijelu, u koji se ulazilo s
današnje Morpurgove poljane, bila je biljarnica s tri stola. Kasnije kad je
zbog starosti Gašpić odustao od posla, kavanski namještaj otkupili su Filip i
Ante Muljačić. Tako je kavana Gašpić postala kavana Muljačić, i tu poslovala od
1919-1948. s izuzetkom oko trinaest mjeseci u ratnim godinama kada su je
zatvorile talijanske vlasti. Kasnije je tu bila kavana Marjan, a od 1966.
ekspres restoran Dubrovnik.
Po svemu sudeći na Rivi se nalazio i prvi splitski hotel.
Poznati njemački farmaceut F. T. Kutzing je 1835. odsjeo u hotelu i gostionici »Mir«(Locande Pace)
s balkonom i pogledom na more. U hotelu su bili smješteni uglavnom inozemni
gosti: trgovci iz Italije i njemački oficiri. Nedostaje podataka za njegov
točniji smještaj, ali najvjerojatnije je bio na Rivi.
Kada je točno u jugozapadno krilo Prokurativa uselio hotel
(današnjiBellevue)
nije poznato, ali se zna da ga je vodio već 1875. Spiridone Tocigl. Hotel je
iznutra bio vrlo moderno uređen elegantnim namještajem. Svojim gostima pružao
je i usluge ljekovitih kupki, uz stalno prisutnog hotelskog doktora.
Deset godina kasnije postojeću kavanu i restaurant Andrea
Tocigl je pridružio Hotelu de la Ville. Kavana je u to vrijeme bila stjecište
imućnije klijentele, odvjetnika i umjetnika, a u njoj su se mogle naći sve
poznate europske novine.
Godine 1887. Tocigl je otvorio »Caffe al Porto« na
željezničkoj stanici, te je hotel 1893. prodao Margeriti Visković koja ga je
tada i preuredila. Godine 1906. hotel ponovno mijenja vlasnika, ali i ime u
»Grand hotel Bellevue«. Novi vlasnik, neki J. L. Crown, godinu kasnije otvara u
njemu kavanu. Hotel je ponovno adaptiran 1934. kada su kavanska vrata smještena
na obalnu stranu, a ulaz prebačen u pokrajnju ulicu.
Tijekom postojanja hotel je ugošćavao brojne poznate goste.
Tu su boravili pisci Anatole France, Bernard Shaw, Agatha Cristie, svjetski
prvak u boksu Tunney, a vjerojatno je u njemu nekoliko dana proveo i glasoviti
Enrico Caruso.
Splitska je luka tijekom povijesti bila mjesto na kojem se
odvijao društveni i kulturni život grada. Na prvom katu kuće Gorizzia nalazila
se od 1862. Narodna Slavjanska
čitaonica prva
kulturna ustanova te vrste u gradu.
Osnovali su je narodnjaci nakon što su
istupili iz društva »Casina« i »Gabinetta«, u kojima se do tada skupljala
splitska inteligencija. Svečano otvaranje bilo je na dan Sv. Jere, a govor je
održao predsjednik inicijativnog odbora dr. Pavo Kamber. Poslije njega govor je
održao Mihovil Granić na hrvatskom jeziku. Znakovito je da nitko osim
predstavnika splitske Općine, koja je tada bila talijanaška, nije bio nazočan
na svečanosti. Otada počinje rad Narodne stranke u Splitu, a čitaonica je
postala središtem društvenog života i rada na kulturnom i političkom polju.
Priređivana su predavanja, koncerti, plesovi i druge zabave. Predsjednici su
bili prvo Konstantin Vojnović, a zatim Gajo Bulat, koji je i najviše zaslužan
za pobjedu narodnjaka. U istoj kući stanovao je i sam predsjednik Konstantin
Vojnović, a kasnije i njegov sin književnik Ivo Vojnović.
Drveno
kazalište i kino Edison
Na Rivi se nalazilo drveno kazalište i to u samom dvorištu lazareta.
Podigli su ga 1825. Ante Bure i Josip Veseljković. Bilo je izgrađeno od greda i
dasaka a imalo je i 46 loža. U kazalištu su priređivane glazbene akademije,
krabuljni plesovi, narodne igre, komedije, opere, a gostovale su razne putujuće
pjevačke družine. U prizemlju kuće Ilić, koja je posljednja u nizu, Eugen
Miotto je 1909. otvorio kinematograf »Edison« punim nazivom International Phono Kinematograph Edison.
Split nepoznate godine, radovi na uređenju RŠK Borac |
Namještaj u kinematografu bio je prilično raskošan za to vrijeme, a imao je 200
mjesta prvog i drugog razreda. U početku, sjedišta nisu bila numerirana i
gledatelji bi ih osvajali na juriš. Kinematograf je postojao do 1918. kad ga je
otkupio Vinko Čulić i preselio u adaptiranu dvoranu srednje zgrade na Prokurativama.
Za razliku od Karamana, Miotto je bio talijanaš, te je natpise i oglase glasno
najavljivao sam vlasnik ili biljeter na talijanskom jeziku što je često
izazivalo bojkot građana. Nadglednik kinematografa bio je neki Rikard Tosti
koji bi prije početka predstave stajao pred ulazom i pozivao šetače »Poštovana
gospodo, izvolite vidjeti čudo neviđeno, najveličanstveniji film, 100 metara
dužine!« Do njega bi zbog reklame stajao patuljak Vlajko Čančar i mahao
cilindrom.
Poznato je da se 1913. prikazivao u ovom kinematografu
veliki film »Quo vadis« koji je trajao puna dva sata, a s njim se išlo na
turneje po okolnim mjestima: Šibeniku, Sinju i Makarskoj.
Život i
zabava na Rivi
Prigodom raznih svečanosti na splitsku Rivu bi dolazili
mnogi uglednici, biskupi, gradski knezovi itd. Luka se tada pretvarala u
otvorenu pozornicu s vatrometom i glazbom. U srednjem vijeku i kasnijim
stoljećima grad je slavio razne crkvene svečanosti. Slavljeni su božićni i
uskršnji blagdani, blagdani Gospe i pojedinih svetaca. Tako je Riva bila
svjedokom brojnih procesija koje su prolazeći gradom obično prolazile i Rivom.
Posebno je živopisna bila ona 1770. godine prigodom prijenosa moći Sv. Dujma na
novi oltar. Procesiju je opisao Julije Bajamonti u svom djelu. Sudionike
procesije pri prolazu Rivom pozdravljali bi s galija i drugih brodova topovskim
salvama.
Posebice veličanstvene bile su svečanosti na Rivi
priređivane za Sudamju. Tom prigodom bi na ogradama i konopima ukotvljenih
brodova gorilo mnogo voštanica u lampionima. Uzduž Generalata svijetlili su
nizovi voštanica, a cijela Riva, a posebice zidine Palače bili su rasvijetljeni
bakljama u nizu. Vatromet koji je do godine 1825. za Sudamju paljen na
Peristilu, zbog opasnosti od požara, priređivan je otada na Rivi. Iste godine
na Rivi je montirana velika drvena naprava ukrašena likom Sv. Duje, pomoću koje
je priređivan vatromet. Tih dana u brojnim šatorima postavljenim na Rivi
prodavala se razna roba.
ruševine crkve sv. Petra |
Sudionici u procesiji bili su uz crkvene osobe i
predstavnike vlasti i predstavnici bratovština, škola i građani. Poznato je
kako su prigodom Sudamje na Rivi 1914. izbili neredi jer je talijanaška glazba
»Banda Cittadina« zasvirala na Rivi i izazvala revolt nazočnih i intervenciju
naoružanih stražara.
Prigodom Sudamje najveselije je bilo igranje tombole, čiji
počeci igranja na Rivi sežu iz polovice 19. st. Glavna se predstava odvijala na
Rivi, s postavljena tri karteluna na različitim mjestima. Brojeve bi vadila
djeca iz sirotišta. Po izvlačenju svakog broja zasvirala bi truba, a dva smetlara
i trkač Ante Ružić Bačo trčali bi Rivom izvikujući broj. Redovito bi se igralo
u popodnevnim satima, a završetak tombole bio je i službeni završetak Sudamje.
Ranijih stoljeća bi se prigodom Sudamje na Rivi održavala
razna natjecanja: utrke, kukanje, penjanje uz stup, a takmičili bi se momci u
nekoj vrsti alke trčeći (»Corso del palio«). Na moru bi bile održavane regate
uz sudjelovanje posada iz: Omiša, Makarske, Trogira, Hvara, Brača i ostalih
mjesta.
Prigodom održavanja kazališnih predstava na Rivi narod bi
zabavljali razni šarlatani, pelivani, osobe s fizičkim manama, a atlete bi
pokazivale snagu svojih mišića kidajući željezne lance itd. Sve bi se to
odvijalo u šarenim šatorima najčešće postavljenim na gornjem dijelu obale.
Vlasnici cirkusa, igračnica, streljana i drugih atrakcija na Rivi uzvikivali bi
glasno sve što su nudili.
Povijesna Gradska vijećnica, Split nepoznate godine |
Veličanstven izgled Riva je pružala početkom 19. st.,
točnije 1818. kada je svečano obilježen doček i ispraćaj austrijske carice
Karoline u Dubrovnik. Tada je u luci bilo gotovo stotinu ukrašenih lađica i
većih jedrenjaka. Car Franjo I. i carica Karolina tada su posjetili i crkvu Sv.
Frane gdje su se divili reljefu prijelaza Izraelićana preko Crvenog mora.
Dolazak carice u luku ovjekovječio je slikar A. Barač.
Brojne su bile i tužne povorke koje su prolazile Rivom.
Kako je groblje bilo izvan grada na Sustipanu, sve važnije pogrebne povorke
prolazile bi iz katedrale ili crkve Sv. Petra na Lučcu pa preko Rive do
posljednjeg počivališta. Treba istaknuti veliku pogrebnu povorku posljednjeg
ispraćaja majke nadbiskupa S. Cupillia iz 1711. i procesiju 1784. u doba velike
kuge.
1826. svečano je uz blagoslov biskupa otvoreno splitsko groblje na Sustipanu. |
U doba mletačke uprave gradom trgovanje doživljava procvat.
Pojavljuju se strani trgovci, vještiji od domaćih, koji se bave krupnom
trgovinom i oni vremenom postaju splitski građani.
Uz prvu banku, koju je otvorila Venecija, osnovana je i
glavna skela za trgovinu s Turskom.
Zbog blizine lazareta trgovanje u luci bilo je jako
razvijeno. Tu su bile brojne trgovine, banci i brodovi na kojima se prodavala
roba. Banci za prodaju voća, ukiseljenog povrća, tjestenine, kaštradine, konopa
itd. bile su pokrivene rogožinom ili prugastom tendom. Više puta su bile rušene
jer su zbog neobavljenog zdravstvenog pregleda robe doprinosile većoj opasnosti
od zaraza.
U kući Lovre Gillardia, zapadno od kuće Sale Šilovića
nalazila se Prva pučka dalmatinska
banka.
Na Francusku obalu je 1929. preselila i Pučka trgovinska
banka, osnovana još 1907. pod imenom Pučke štedionice, a utemeljena 1920. pod
novim imenom. Prostorije u kući na Francuskoj obali (danas Turistička
poslovnica) tada su lijepo uređene: u prizemlju blagajna i mjenjačnica, a na
prvom katu ostale prostorije.
Na Rivi u prizemlju kuće Pezzoli još prije 1830. nalazio se
Poštanski ured. Sastojao se od jedne prostorije, a uredovali su samo jedan
činovnik i jedan poslužnik. Sedamdesetih godina istog stoljeća Poštanski ured
bio je ispred »turjuna« u kući Seleban-Borelli, porušenoj 1912. da bi se
izgradila banka.
Trgovina i
proizvodnja
Na Rivi je svakodnevno tijekom zime radila drvena burza, koje je vrlo
često bila i atrakcija za strane turiste, jer se način kupnje i prodaje, ali i
prenošenja drva nije nikako mijenjao. Trgovci bi drva dovozili s otoka Brača,
Hvara, Korčule, ili čak Ulcinja. Svako jutro okupljao bi se velik broj ljudi
oko naslaganih kupova drva. Nakon velike larme, pogađanja, biranja cjepanica,
žene, većinom Zagorke, tovarile bi bremena na leđa i raznosile ih u razne
dijelove grada. Tako bi privlačile pozornost stranaca koji su to često
bilježili za uspomenu svojim fotoaparatima. (...)
Poznato je da je na Rivi postojala i radila prva tvornica
likera u gradu, vlasnika Antuna Dalbella, a proizvodila je po recepturi koju je
koncipirao i usavršio njezin utemeljitelj. On je već 1849. počeo proizvoditi
likere: rozolin-maraskin. Njegova tvornica likera, dakle, postojala je još
prije poznate Morpurgove, a tijekom godina dobila je brojna međunarodna
priznanja: zlatnu medalju 1857. i 1872. u Napulju, brončanu 1871. u Vicenzi,
srebrnu 1871. u Trstu, zlatnu 1873. u Londonu, 1873. u Beču, a posebice je
značajna prva medalja na svjetskoj izložbi u Americi, u Philadelphiji 1876.
godine.
Godine 1860. Dalbello je sklopio kupoprodajni ugovor s
Petrom degli Alberti koji mu je prodao veliku zgradu na Rivi. Tu on ustrojava
dio svojih proizvodnih prostora s odgovarajućim postrojenjima za destileriju
dok mu je velika prodavaonica smještena u prednjem dijelu zgrade (današnje
prodavaonice cigareta i tiska, turističkog ureda).
Riva 1981. photo Feđa Klarić |
Riva kao
prometna žila kucavica
Gledajući danas Rivu onako slobodnu, ostavljenu pješacima,
prisjetimo se da je donedavno to bilo jedno od najprometnijih mjesta u gradu.
Počevši od bicikliste Ozretića pa do Prometovih autobusa tu su prolazile sve
vrste vozila i ometala šetače.
Prije pojave automobila s Rive bi polazile kočije odvodeći
putnike u »udaljenu« periferiju grada na Bačvice i Firule. Sve do 1925. postaja
kočija za unajmljivanje bila je pred crkvom Sv. Frane, a onda je premještena
nešto sjevernije pred hotel i kavanu »Bellevue«. Ljeti, kad bi sunce zapržilo
neugodni vonj tjerao bi goste odatle. Postaja bi tijekom dana zaudarala po
amonijaku. Vlasnici kočija bunili su se smatrajući da mjesto zapadno od fontane
nije vidljivo strancima. Godine 1930. postaja za fijaker za javnu uporabu
preseljena je na Mletačku obalu.
Često kad bi obala bila puna svijeta, projurili bi
automobili ostavljajući za sobom oblak prašine. Zbog opasnosti po život šetača
godine 1921. zabranjen je prolaz svim vrstama vozila (teretnim kolima,
kolicima, kočijama, automobilima, motorima i biciklima). Također je zabranjen
prolaz i natovarenim životinjama kao i jahanje na njima u vremenu od 18 do 24
sata. Bilo je onih koji su zabranu kršili, osobito poštanska kola, koja su
prolazila Rivom kao da se zabrana na njih ne odnosi.
Splitska riva, kao jedan od urbanističko i kulturno
najvažnijih predjela Splita, još od antike, izgradnjom lazareta, nasipanjem
početkom prošlog stoljeća, pa do današnjih dana, svakako zaslužuje odgovarajuće
urbanističko i arhitektonsko rješenje.
Poglavarstvo grada početkom 1997. raspisalo je natječaj za
njezino prostorno uređenje. Od prispjelih šesnaest radova ocjenjivački sud nije
dodijelio ni prvu, ni drugu nagradu, već samo tri treće uz otkup još dva rada.
Goran Borčić, povijesničar umjetnosti |
Odlomci iz
većeg teksta s izložbe »Splitska riva«,
Muzej grada Splita, 1997.